Obserwuj nas

Wiadomości

Jak zmieniły się SUV-y na przestrzeni dwóch dekad?

W ostatnich latach SUV-y stały się niezwykle popularnym segmentem praktycznie na każdym z rynków europejskich. Ostatnie dane pokazują, że auta z takim nadwoziem zwiększyły swój udział w ciągu roku z 24,4 proc. do około 28 proc. i pod względem wolumenu grają pierwsze skrzypce na całym rynku. Oto jak zmieniły się popularne modele SUV-ów, które pojawiły się na rynku przed dwoma dekadami i są produkowane do dzisiaj.

Pierwsze modele mające cechy samochodów, które dzisiaj określa się mianem SUV-ów, pojawiły się już w latach 70., ale popularność tego segmentu zaczęła dynamicznie rosnąć w latach 90. Ponad dwie dekady temu Toyota tworząc model RAV4 – Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive – stworzyła równocześnie segment kompaktowych SUV-ów. Wcześniej na rynku funkcjonowały auta terenowe osadzone na ramie, których głównym zadaniem było poruszanie się po niedostępnych dla cywilnych pojazdów obszarach. Wykorzystywane były głównie w armii i miały relatywnie ubogie wyposażenie, stanowiące zaledwie ułamek luksusu dostępnego w ówczesnych samochodach osobowych.

Rosnąca popularność samochodów z napędem na cztery koła wśród klientów prywatnych sprawiła, że z czasem producenci zaproponowali dobrze wyposażone SUV-y 4×4. Prócz umiejętności poruszania się po wertepach oferowały wyposażenie znane z aut osobowych. Jak zmieniły się modele, które pojawiły się na rynku w latach 90.?

Toyota RAV4 (1994 – obecnie)

Kultowa już Toyota RAV4 została po raz pierwszy zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Genewie w 1994 roku i w tym samym roku trafiła do salonów. Subkompaktowa terenówka miała trzydrzwiowe nadwozie o długości zaledwie 3740 mm – dla porównania najnowsza generacja Yarisa jest dłuższa od pierwszej generacji RAV4 o ponad 20 cm! Odmiana pięciodrzwiowa miała natomiast długość na poziomie 4150 mm. Stosunkowo lekkie samonośnie nadwozie, napęd na cztery koła (dostępna była również wersja 2×4) i dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM spowodowały, że samochód szybko zyskał na popularności – w pierwszym miesiącu liczba zamówień osiągnęła liczbę 8 tysięcy, dwukrotnie przekraczając planowaną miesięczną produkcję. W pierwszym roku model ten znalazł 53 tys. klientów, a po trzech latach roczna sprzedaż wzrosła trzykrotnie. Sukces Toyoty zwrócił uwagę innych producentów, którzy rozpoczęli prace nad własnymi kompaktowymi SUV-ami

Obecnie oferowana w salonach sprzedaży Toyota RAV4 to już czwarta generacja tego modelu. Produkowana jest od 2013 roku, a w 2015 przeszła facelifting. Zmiany objęły przeprojektowaną atrapę chłodnicy, przednie i tylne światła oraz wnętrze. Nowa RAV4 ma 4605 mm długości, co oznacza, że w porównaniu do swojego pięciodrzwiowego protoplasty urosła o 45,5 cm! Gama silników również jest znacznie szersza, a samochód występuje w odmianie z napędem na dwa i cztery koła. W ofercie można znaleźć dwulitrową jednostkę benzynową o mocy 152 KM, motor 2.0 D-4D generujący 143 KM oraz napęd hybrydowy. Ten ostatni stanowi układ silnika benzynowego o pojemności 2,5 litra, który wspomagany przez silniki elektryczne oferuje moc na poziomie 197 KM. Ceny nowej Toyoty RAV4 zaczynają się od 101 900 zł.

 

Subaru Forester (1997 – obecnie)

Forester pojawił się w 1997 roku, a jego pierwsza generacja została zaprezentowana na targach samochodowych w Tokio dwa lata wcześniej. Nietypowe połącznie kombi z autem terenowym okazało się dla marki Subaru sukcesem na miarę wprowadzenia na rynek modelu Impreza – co więcej, właśnie ze wspomnianego modelu pochodziło większość rozwiązań technologicznych. W zależności od wersji i roku produkcji auto mogło być wyposażone w jeden z trzech silników 2 litrowych o mocy 122 KM, 125 KM lub 170 KM – oraz stały napęd na cztery koła. W pierwszych latach produkcji auto miało długość nadwozia na poziomie 4450 mm.

Najnowsza, czwarta generacja produkowana jest od 2012 roku. W 2015 roku samochód poddano lekkim modyfikacjom – zmieniono między innymi przyciski na kierownicy, pokrętła klimatyzacji oraz zestaw audio. W porównaniu do pierwszej generacji nadwozie samochodu nieco urosło – teraz Forester ma 4595 mm długości, czyli o 14,5 cm więcej. Pod maską może znaleźć się jeden z trzech silników w układzie bokser – dwa benzynowe i jeden Diesla. Te pierwsze mają dwa litry pojemności i moc 150 lub 241 KM, natomiast jednostka zasilana olejem napędowym generuje 147 KM. Ceny tego modelu zaczynają się od 25,5 tys. euro (w przeliczeniu około 107 tys. zł).

 

Honda CR-V (1995 – obecnie)

Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się w 1995 roku i została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Tokio. Auto było produkowane do 2001 roku, a producent wystylizował go na typową terenówkę. Na tylnej klapie znalazło się charakterystycznie montowane koło zapasowe. W pierwszym okresie produkcji Honda CR-V była wyposażona w silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 126 KM – potem moc wzrosła do 147 KM. W opcji znajdował się napęd na cztery koła. Samochód miał długość 4510 mm.

Najnowsza, czwarta generacja tego samochodu jest niewiele większa od swojego protoplasty. Ma bowiem 4529 mm długości. Samochód pojawił się na rynku w 2011 roku i uznawany jest za rozwinięcie koncepcji znanej z trzeciej odsłony. Pod maską może znajdować się jeden z dwóch silników benzynowych – 2 l o mocy 155 KM lub 2,4 l o mocy 183 KM oraz jeden z dwóch silników Diesla – 1,6 l o mocy 120 lub 160 KM i 2,2 l o mocy 150 KM. Ceny samochodu startują od 89 400 zł.

 

Kia Sportage (1993 – obecnie)

Samochód pojawił się na rynku w 1993 roku jako model typowo terenowy. Osadzony był – w przeciwieństwie do RAV4 – na ramie, a całość oparta była na technologii pochodzącej od samochodu dostawczego Mazdy. Wspomniany japoński producent dostarczył Koreańczykom również silniki. Pierwsza generacja Sportage miała długość 4440 mm, a pod jej maską mógł się znaleźć jeden z trzech motorów – silnik Diesla o mocy 83 KM lub benzynowy o mocy 118 lub 128 KM.

Zaprezentowana w 2015 roku najnowsza odsłona tego modelu ma długość 4480 mm, jest więc o 40 mm większa. Samochód może być wyposażony w jeden z trzech silników. Odmiana benzynowa o pojemności 1,6 litra występuje w wersji 132 KM lub 177 KM, natomiast diesel ma pojemność 1,7 litra (115 KM, 141 KM) lub 2 litry (136 KM lub 185 KM). Ceny samochodu zaczynają się od 75 990 zł.

 

Lexus RX (1997 – obecnie)

Samochód znany dziś jako Lexus RX zadebiutował w 1997 roku na rodzimym rynku jako Toyota Harrier – w tym czasie w Japonii wszystkie Lexusy były sprzedawane pod marką macierzystego koncernu. Następnie – już pod nazwą Lexus RX – samochód trafił na rynek światowy. Samonośne nadwozie oparto na platformie Camry o prześwicie 185 mm. Pod maską mógł pracować jeden z dwóch silników – 2,2 l o mocy 140 KM lub V6 o pojemności 3,0 l i mocy 220 KM. Samochód miał długość 4570 mm.

W 2015 roku została zaprezentowana czwarta generacja tego modelu. Lexus RX urósł do 4890 mm, czyli o 32 cm więcej w porównaniu do pierwszej generacji. Samochód może być napędzany silnikiem benzynowym o pojemności 2 litrów i mocy 238 KM lub układem hybrydowym. Ten ostatni składa się z pracującego w oszczędnym trybie Atkinsona silnika benzynowego o pojemności 3,5 litra i dwóch agregatów elektrycznych. Zestaw ten wytwarza łącznie moc 313 KM i rozpędza SUV-a do 100 km/h w czasie 7,7 sekundy. Ceny tego modelu zaczynają się od 225 tys. zł.

 

 

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy11 miesięcy temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy11 miesięcy temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy12 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi12 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi1 rok temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel1 rok temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus1 rok temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault1 rok temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep1 rok temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai1 rok temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze