Obserwuj nas

Wiadomości

Youngtimer i klasyk na zawody – który model wybrać?

Moda na stare samochody nie przemija i coraz więcej miłośników takiej motoryzacji staje się posiadaczami ciekawych, często już historycznych egzemplarzy. Wielu fanów motorsportu wykorzystuje potem swoje auta do startów w organizowanych w Polsce zawodach.

Na początku tego miesiąca ruszyły zapisy na udział w największym ogólnopolskim pucharze dla samochodów klasycznych i youngtimerów.

– Z roku na rok na linii startu Classic Auto Cup pojawia się coraz więcej ciekawych modeli. Przeważają samochody wyprodukowane w latach 80. i 90., ale wśród naszych kierowców nie brakuje również właścicieli o wiele starszych egzemplarzy. Cieszy mnie, że moda na samochody zabytkowe i youngtimery coraz częściej przekłada się na wykorzystanie ich w motorsporcie – mówi Tomasz Ważyński, organizator Inter Cars #CAC – Wśród zawodników startujących w #CAC prym wiodą oczywiście konstrukcje japońskie i niemieckie, ale na liście startujących aut pojawiają się również nieczęsto spotykane, ale zasłużone dla sportu motorowego perełki. Warto więc na własne oczy przekonać się, jak radzą sobie one po latach.

Przedstawiamy listę dziesięciu ciekawych modeli samochodów klasycznych i youngtimerów, które z powodzeniem można wykorzystać podczas organizowanych w Polsce zawodów.

Nissan Micra

Jest niewielki, zwrotny i na pierwszy rzut oka nie nadaje się do startu w zawodach torowych. Ta powszechna opinia nie przeszkadza jednak jego właścicielom w dobrej zabawie i doskonaleniu się jako kierowcy.

Zaletą tego modelu jest cena. Auto można bez większych problemów kupić za około 1,8 do 2,5 tys. zł. Najdroższe egzemplarze to wydatek na poziomie około 5 tys. zł, ale jest ich niewiele.

Pod maską tego samochodu pracuje silnik benzynowy o pojemności 1 l (50 lub 60 KM) oraz 1,3 l (75 KM). Mniejsza jednostka oferuje przyspieszenie od zera do 100 km/h w czasie 15,5 sekundy, większa jest o 3,5 sekundy szybsza. Nie jest to może demon prędkości, ale idealnie nadaje się do stawiania pierwszych kroków podczas zawodów torowych. W 2016 roku podczas Classic Auto Cup startował jeden taki egzemplarz.

Opel Manta A

To już prawdziwy klasyk z lat 70- tych i prawdziwy „biały kruk” na zawodach Classic Auto Cup 2016. Jeżeli przyjedziecie takim samochodem na zawody, możecie być pewni, że nie zostaniecie niezauważeni!

W Polsce zakup takiego modelu może nastręczać pewne trudności – po prostu nie ma ich w ofercie na rynku wtórnym. W Niemczech ceny dochodzą nawet do 6 – 7,5 tys. euro.

Topowa odmiana Manty napędzana była przez silnik o pojemności 1,9 litra i mocy 105 KM – taki egzemplarz startował w 2016 roku podczas zawodów Classic Auto Cup. Napęd przekazywany był za pomocą 4 biegowej manualnej przekładni.

Toyota Celica VI GT

To prawdziwa gratka dla każdego fana sportowych samochodów. Można pokusić się o stwierdzenie, że Toyota Celica szóstej generacji ma wszystko, czego szuka każdy fan sportowych youngtimerów. Po pierwsze można ją kupić nadal w bardzo dobrej cenie, po drugie oferuje moc na poziomie 175 KM, a po trzecie japońscy inżynierowi skupili się nie tylko na wyglądzie, ale przede wszystkim na trakcji!

Samochód produkowany był od 1993 roku, a ostatnie egzemplarze zjechały z taśmy produkcyjnej w 1999 roku. W Polsce ceny tej Toyoty zaczynają się od około 7 – 10 tys. zł.

Podczas zawodów Classic Auto Cup wystartowało 23 zawodników za kierownicą klasycznych Celic. Wśród nich znalazł zespół w barwach Toyota Team Classic, który wystawił cztery Celiki GT szóstej generacji.

Porsche 944

Nie jest to może najtańszy sposób na spełnianie swoich marzeń w motorsporcie, ale marka zobowiązuje. Żeby stać się szczęśliwym posiadaczem 944 nie wystarczy posiadać 30 – 40 tys. zł. Trzeba jeszcze znaleźć odpowiedni egzemplarz, a tych w Polsce brakuje. Najwięcej ogłoszeń można znaleźć w Niemczech.

Na zawodach Classic Auto Cup 2016 pojawiło się sześć takich modeli, a wśród nich można było znaleźć wersję S i S2. Podstawowy model 944 napędzany jest silnikiem o pojemności 2,5 litra i mocy 144 KM. Wersja S oferuje moc na poziomie 190 KM, a S2 211 KM.

Peugeot 205

To kolejny model na tej liście, który można nabyć za całkiem przyzwoite pieniądze. Oczywiście tylko wtedy, gdy bierze się pod uwagę wersję „rodzinną”. W Polsce nie pozostało już wiele tych samochodów, a ich ceny plasują się na poziomie około 2 tys. zł. W Niemczech jest ich oczywiście o wiele więcej, ale ceny są wyższe. Niemniej jednak warto sprowadzić ten model zza granicy. Przede wszystkim ze względu na większy wybór sprzedawanych samochodów. W ofertach pojawiają się również wersje GTI – ich ceny zaczynają się od około 3 tys. euro.

Peugeot 205 był wielokrotnie nagradzany i jest uważany za model, który dla tej francuskiej marki stał się przełomowym. Auto było produkowane od 1983 do 1998 roku i przez te 15 lat nie zostało poddane żadnemu faceliftingowi (oprócz zmianie deski rozdzielczej). W latach 80. triumfował w wyścigach min. Rajdzie Paryż-Dakar i na OS-ach.

W Classic Auto Cup startuje jeden model 205 GTI. Samochód napędzany jest silnikiem 1,9 litra o mocy 130 KM. Przyspieszenie od zera do 100 km/h to 7,8 sekundy.

Lancia Fulvia Coupe

W Classic Auto Cup 2016 startował tylko jeden egzemplarz tego modelu. Wersja coupe została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Turynie w 1965 roku i do dzisiaj jest uznawana za najbardziej udaną odmianę modelu Fulvia.

Samochód napędzany jest silnikiem o pojemności 1,3 litra i mocy na poziomie 88 KM. W połączeniu z niską wagą (około 925 kg) prędkość maksymalna wynosi 166 km/h.

Ile trzeba zapłacić za tego klasyka? Niestety w tym przypadku ceny osiągają wysokość nawet 20 tys. dolarów. 

Honda CRX

Oto kolejny model, który można mieć za uczciwą cenę. CRX oferuje bardziej niż przyzwoite osiągi i jest nadal dostępny na rynku wtórnym. Model CRX był produkowany od 1983 do 1992 roku i był ofiarą okresu, w którym producenci zostali zmuszenie przez kryzys paliwowy do produkcji samochodów oszczędnych.

Najmocniejsza wersja o pojemności 1,6 litra wyposażona jest w silnik o mocy 144 KM. Ceny tego modelu wynoszą od 5 do 15 tys. zł. W Niemczech ofert jest o wiele więcej, ale trzeba też liczyć się z większymi wydatkami.

FSO Polonez 1500

Polonez również ma swoją historię zapisaną na kartach motorsportu. Od 1978 roku przygotowywane przez Dział Sportu FSO Polonezy brały udział w rajdach i wyścigach. Co więcej, samochody były poddawane licznym modyfikacjom – miały różne wersje silnikowe, w tym kultowa już odmiana z silnikiem o pojemności 2 litrów.

Na polskim rynku można bez większych problemów znaleźć nadający się do startów egzemplarz. Dostępność części również nie powinna przysporzyć wiele problemów. Ceny tak zwanych „Borewiczów” szybko idą w górą, ale odmiany Caro można kupić za kilka tysięcy złotych.

Fiat 126p

Popularność tego samochodu spowodowała, że nie można go pominąć również i na tej liście. Znany podróżnik Arkady Fiedler przejechał tym niewielkim autem całą Afrykę, a ostatnio również i Azję. Oznacza to, że poczciwy Maluch powinien poradzić sobie bez większych problemów również na torach podczas zawodów youngtimerów.

Fiat 126p 650 oryginalnie dysponuje zawrotną mocą na poziomie 24 KM, a w zeszłorocznych zawodach Classic Auto Cup 2016 wystartowały cztery takie auta.

Ceny? Moda na ten samochód sprawiła, że ceny tego modelu systematycznie wzrastają. Egzemplarze do całkowitego remontu można kupić już za około 1,5 tys. zł, natomiast „maluchy” w dobrym stanie wymagają już wydania około 5 tys. zł. Modele z pierwszych lat produkcji, w stanie idealnym to wydatek często na poziomie kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Citroen Saxo VTS

Samochód ten pojawił się na rynku w 1996 roku i od razu został uznany za auto solidne i trwałe. Co więcej Saxo jest nadal chętnie kupowany przez fanów motorsportu – nic dziwnego, w swoich czasach ten francuski model odnosił spore sukcesy w sporcie motorowym.

Wersja VTS jest odmianą przeznaczoną dla fanów sportowej jazdy. Pod maską samochodu pracuje silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 118 KM. Masa samochodu na poziomie 900 kg powoduje, że auto jest niezwykle zwinne, co doceniają kierowcy startujący w zawodach.

Ceny tego modelu w wersjach „cywilnych” zaczynają się od kilku tysięcy złotych i rzadko mijają poziom 3,5 tys. Odmiana VTS pojawia się w ogłoszeniach sprzedaży dużo rzadziej, a jej ceny oscylują w okolicach 8 – 10 tys. zł. Za samochód przygotowany do KJS trzeba natomiast zapłacić około 30 tys. zł.

Zdjęcia: Toyota Team Classic

 

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy6 miesięcy temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy6 miesięcy temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy7 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi7 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi8 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel8 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus8 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault8 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep9 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai9 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze