Obserwuj nas

Wiadomości

Wyścigowa Toyota GT86 prosto z Polski

Toyota GT86, sportowe coupe z Japonii, jest świetną bazą do budowy wyczynowych aut na rajdy i wyścigi. Sportowe ramię Toyoty w Europie, Toyota Motorsport GmbH, opracowało na jej podstawie profesjonalne wersje wyścigowe i rajdowe do kupienia dla zespołów oraz amatorów sportów motorowych. Równocześnie wielu tunerów na całym świecie opracowuje wyczynowe GT86 według własnego pomysłu. Jednym z nich jest Marcin Szeffer, który od 2 lat rozbudowuje samochód ambitnego polskiego kierowcy, Piotra. Sukcesy grafitowej Toyoty GT86 modyfikowanej przez Forge Racing można śledzić na profilu @GT86 – by Piotr na Facebooku.

Spotkanie pasjonatów

Marcin Szeffer, właściciel warsztatu Forge Racing, poznał kierowcę GT86 na wyścigach track day na torze w Poznaniu w kwietniu 2015 roku. Szeffer był instruktorem wyścigowej jazdy, a Piotr jednym z kursantów w grupie, który stanął na torze po raz pierwszy w życiu. W czasie treningu pojawiły się w samochodzie pewne problemy techniczne, które Szeffer naprawił w swoim warsztacie. Wtedy właściciel auta zaczął się interesować możliwościami tuningu. Jego zaangażowanie zaowocowało nawiązaniem ścisłej współpracy z Marcinem Szefferem, który stał się zarówno trenerem młodego kierowcy, jak i tunerem jego samochodu.

Początki tuningu

Bazą wyścigowej Toyoty jest seryjne GT86 z 2013 roku. Pierwszą modyfikacją były wyścigowe hamulce (big brake kit), opracowane przez Szeffera na bazie hamulców z Subaru STI z 2008 roku. Auto otrzymało tarcze o średnicy 315 mm, czterotłoczkowe zaciski Brembo z przodu i dwutłoczkowe z tyłu. Na kolejnym track day widać było większe możliwości auta, ale właściciel nie zamierzał na tym poprzestać. Na drugi ogień poszła zmiana amortyzatorów na Ohlins Road and Track. Rozwiązanie to jest kompromisem pomiędzy jazdą wyczynową a drogową, pozwala jednak na regulację twardości, wysokości i pochylenia kąta koła. Samochód otrzymał także dedykowane, grubsze stabilizatory Whiteline, torowe opony i został wyważony na wagach samochodowych.

Te zmiany pozwoliły zapalonemu kierowcy ponownie poprawić osiągi i dały mu nową motywację do intensywnych treningów. Czas jednego okrążenia na torze w Poznaniu Piotr zredukował z 2:02 do 1:54.

Rasowa wyścigówka

Największe modyfikacje warsztat Forge Racing przeprowadził w 2016 roku. Po kilkutygodniowych analizach zapadła decyzja o zamontowaniu turbosprężarki. Jest to popularna modyfikacja w USA, ale słabo znana w Polsce. Dlatego Marcin Szeffer zamówił większość części do przeróbki w amerykańskiej firmie zajmującej się tuningiem Sciona FR-S, bliźniaczego modelu GT86. Zza oceanu przyleciał układ dolotowy, układ wydechowy, turbosprężarka i wtryskiwacze. Część elementów zostało dobranych w Polsce. Silnik dostał kute korbowody i tłoki, intercooler i większą miskę olejową. Podczas pierwszych testów na hamowni udało się wygenerować 400 KM – o ponad 100% więcej mocy niż uzyskuje fabryczny silnik wolnossący.

Większa moc wymagała zapewnienia odpowiedniego poziomu zabezpieczeń kierowcy. We wnętrzu znalazła się klatka bezpieczeństwa Szeffer Safety Cages, opracowana przez Marcina Szeffera. Pod nią fotele kubełkowe OMP, 6-punktowe pasy Sparco i kierownica OMP. Samochód został dostrojony na komputerze seryjnym z ekumasterem.

Toyota GT86 to elegancki samochód, dlatego jego właścicielowi zależało na tym, aby auto dobrze wyglądało także po przeróbkach. Sportowe fotele, boczki i deska rozdzielcza zostały obszyte alcantarą. Z zewnątrz pojawiły się elementy z włókna węglowego – przedni spojler (splitter), duży tylny spojler, maska silnika i lusterka. Samochód zmienił także kolor – został oklejony na ciemnoszary mat. Ponadto gumowe tuleje na wahaczach zostały wymienione na poliuretanowe.

W tej postaci Toyota GT86 pojawiła się na torze na początku 2016 roku na pierwszym track day. Możliwości auta jako pierwszy sprawdził Marcin Szeffer, uzyskując czas okrążenia 1:45 – o 9 sekund poprawiając rekord samochodu. Najlepszy wynik właściciela auta do tej pory to 1:46. Już wiadomo jednak, że na tym nie poprzestanie i samochód przejdzie kolejne modyfikacje.

Sportowa Toyota z tylnym napędem

Toyota GT86 to lekkie, dynamiczne coupé z silnikiem umieszczonym z przodu i tylnym napędem, które czerpie inspiracje z legendarnych sportowych modeli Toyoty, przede wszystkim Corolli AE86 i 2000GT. Pod maską pracuje rzadko spotykany silnik typu bokser z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który pozwolił dodatkowo obniżyć środek ciężkości pojazdu. W 2017 roku auto przeszło facelifting, którego największą nowością jest tryb jazdy sportowej Track. Pozwala on kierowcy uzyskiwać maksymalne osiągi auta przy ograniczonej do minimum interwencji elektronicznych systemów stabilizacji toru jazdy (VSC) oraz kontroli trakcji (TCS).

Wyczynowe wersje GT86

Toyota Motorsport GmbH (TMG) to firmowa stajnia Toyoty zajmująca się sportami motorowymi – aktualnie siedziba zespołów TOYOTA GAZOO Racing startujących w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) i Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych (WEC). Jednocześnie TMG zajmuje się produkcją części do tuningu oraz opracowywaniem wyczynowych wersji sportowych samochodów Toyoty. W jej ofercie znajdują się obecnie dwa modele, którymi prywatne zespoły walczą o trofea w rajdach i wyścigach na całym świecie.

Toyota GT86 CS-R3 ma homologację FIA Rajdowych Mistrzostw Świata. Model ten jest pierwszym nowym samochodem rajdowym z napędem na tylną oś, który otrzymał homologację FIA w XXI wieku. Kategoria R3 jest zdominowana przez samochody z napędem na przednią oś, dlatego spełnienie wymogów FIA wymagało sporo pracy. Moc wolnossącego boksera została zwiększona do 232 KM, a moment obrotowy do 235 Nm. Sportowe wrażenia zwiększa sześciostopniowa sekwencyjna skrzynia biegów firmy Drenth, przeznaczona specjalnie do samochodów z tylnym napędem. Auto otrzymało również mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, wzmocnione zawieszenie, hamulce i układ wydechowy oraz klatkę bezpieczeństwa w standardzie. GT86 CS-R3 można zobaczyć w akcji m.in. w Rajdowych Mistrzostwach Niemiec.

Dla fanów ścigania na torze TMG przygotowała model GT86 CS-Cup. Samochód powstał z myślą o serii GT86 Cup rozgrywanej na torze Nürburgring w ramach niemieckiej serii wyścigów długodystansowych VLN. Puchar daje możliwość prywatnym kierowcom spróbowania swoich sił w profesjonalnych wyścigach, stając na legendarnym torze Nürburgring Nordschleife nie tylko w roli widza. GT86 CS-Cup jest wyposażony m.in. w system flat-foot gear shifting, który umożliwia zmianę biegu bez zdjęcia nogi z pedału gazu.

 

 

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy11 miesięcy temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy11 miesięcy temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy12 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi12 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi1 rok temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel1 rok temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus1 rok temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault1 rok temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep1 rok temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai1 rok temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze