Obserwuj nas

Wiadomości

Wyścig o tytuł najpopularniejszej hybrydy plug-in trwa

Odkąd najwięksi producenci wprowadzili na amerykański rynek samochody ładowane z gniazdka, czyli auta elektryczne oraz hybrydy plug-in, liderem sprzedaży tego segmentu jest Chevrolet Volt. Teraz zanosi się na to, że ekologiczny model General Motors straci pozycję lidera. Zagraża mu sprzedawana od roku Toyota Prius Prime drugiej generacji, znana w Europie jako Prius Plug-in Hybrid.

Prius Plug-in Hybrid jest modelem bliźniaczym Priusa najnowszej, 4. generacji, czyli najpopularniejszego samochodu hybrydowego na świecie. Oba modele mają niemal taką samą konstrukcję, z platformą TNGA i napędem hybrydowym nowej generacji włącznie, różnią się natomiast stylistyką nadwozia i oczywiście instalacją do ładowania prądu z zewnętrznej sieci ze znacznie większą baterią trakcyjną w przypadku Priusa Plug-in Hybrid. Prius Prime ma zasięg na samym silniku elektrycznym 50 km, czyli o połowę mniejszy niż Volt, który może przejechać ponad 100 km bez włączenia silnika benzynowego. Mimo to w październiku Amerykanie kupili tylko o 28 Priusów Prime mniej niż Voltów.

Volt i Prius Plug-in Hybrid zamieniały się miejscami w rankingach miesięcznej sprzedaży przez cały rok. Druga generacja hybrydy plug-in Toyoty zadebiutowała w amerykańskich salonach marki pod koniec ubiegłego roku, natomiast dla nowej generacji Chevroleta był to drugi rok sprzedaży. W październiku Volt uzyskał wynik 16 710 sprzedanych egzemplarzy, natomiast Priusa Prime wybrało 16 682 kierowców. Analityk Alan Baum przewiduje, że w grudniu samochód Toyoty uzyska sprzedaż 20 300 aut, zaś Chevroleta 19 500 egzemplarzy.

Początki hybryd plug-in

Volt zadebiutował w 2011 roku przy bardzo silnym wsparciu medialnym i marketingowym, zbierając pokaźną kolekcję nagród. Pierwsza generacja miała zasięg w trybie EV 56 km, który pozwalał wielu kierowcom poruszać się do pracy bez zużycia paliwa. Była to najodważniejsza próba General Motors, by zdetronizować Toyotę Prius, która 20 lat nieprzerwanie utrzymuje się na pozycji najpopularniejszego samochodu hybrydowego na świecie. Szybko okazało się, że nie jest to możliwe, ale Volt zdobył grono wiernych fanów, dla których ważne są takie sprawy jak bezpieczeństwo energetyczne i ograniczanie gazów cieplarnianych powodujących niekorzystne zmiany klimatu. Był to też najbardziej zaawansowany technicznie samochód amerykańskiej produkcji.

Trzecia generacja Toyoty Prius biła w tym czasie kolejne rekordy sprzedaży i stała się synonimem samochodu ekologicznego, a jej charakterystyczna wrzecionowata sylwetka funkcjonowała jako domyślny symbol „zielonych” aut. Ani Volt, ani żaden inny samochód hybrydowy – czy to ładowany z gniazdka czy nie – nie mógł się z nią równać. Zbudowany na jej bazie Prius Plug-in Hybrid pierwszej generacji wszedł na rynek w 2012 roku, jednak nie zdobył popularności Volta. Zasięg 25 km na samym silniku elektrycznym okazał się niewystarczający, żeby przekonać szersze grono fanów cichej, bezemisyjnej jazdy – zwłaszcza w Ameryce, gdzie kierowcy pokonują przeciętnie większe odległości niż w Europie czy w Japonii. Najlepszym rokiem dla Priusa Plug-in Hybrid w USA był 2013, kiedy kupiono 13 264 egzemplarzy. Volt w latach 2012 i 2013 uzyskał roczną sprzedaż około 23 000 aut.

Hybrydy plug-in drugiej generacji

Volt i Prius Plug-in Hybrid, od ubiegłego roku zwany w USA Prius Prime, to jedyne hybrydy ładowane z gniazdka, które przeszły całkowitą modernizację. 2016 był najlepszym rokiem dla Volta, którego drugą generację kupiono w Stanach 24 739 razy. O tym, na co stać pod tym względem Priusa Prime, przekonamy się dopiero w styczniu. Oba samochody są wynikiem innego pomysłu na realizację tego samego celu – stworzenia jak najbardziej wydajnego hybrydowego hatchbacka segmentu D z przednim napędem, z możliwością doładowania akumulatora i jazdy w trybie elektrycznym.

Prime w pełni korzysta z 20-letniego dorobku Priusa nieładowanego z gniazdka, który zadebiutował w 1997 roku i stopniowo był udoskonalany w ramach kolejnych 4 generacji. Prius Prime ustępuje Voltowi pod względem zasięgu na silniku elektrycznym, jednak przewyższa go w kategoriach wydajności w trybie czysto elektrycznym oraz elektryczno-spalinowym (hybrydowym). W badaniach EPA (Environmental Protection Agency) Prius Prime uzyskał w jeździe w trybie hybrydowym niezrównany wynik 54 mil na galon benzyny (mpg), o 2 mpg lepszy od Priusa czwartej generacji. Jest to tym bardziej imponujące, że oba samochody mają identyczny napęd hybrydowy, a Prius Prime jest dodatkowo obciążony większą baterią trakcyjną. Chevrolet Volt nie może się równać z żadnym z tych dwóch modeli Toyoty, pokonując średnio 42 mile na galon z wykorzystaniem układu benzynowo-elektrycznego.

Prius Prime w roli samochodu elektrycznego osiąga wynik aż 133 MPGe (jednostka zużycia energii elektrycznej odpowiadająca jednostce mpg), przy zaledwie 106 MPGe w wykonaniu Volta. Jeśli dodać do tego niemal dwukrotnie większą pojemność bagażnika w przypadku Toyoty, pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense w standardzie, ugruntowaną reputację Toyoty i jej hybryd oraz wysoką wartość odsprzedaży, Prius Prime jest po prostu znacznie lepszym samochodem od hybrydy Chevroleta. Na korzyść Volta przemawia jednak większa moc – 150 KM, w porównaniu do 122 KM w przypadku obu Priusów.

Wisienką na torcie są różnice w cenie. W Europie Prius Plug-in Hybrid jest dostępny w jednej, najwyższej wersji wyposażenia Prestige. W USA kierowcy mają do wyboru trzy wersje – Prime Plus za 27 985 dolarów, Prime Premium za 29 685 dolarów i Prime Advanced za 33 985 dolarów. Volt jest dostępny w dwóch wersjach – LT za 33 995 dolarów i Premier za 38 345 dolarów. Jak widać, dwie dekady doświadczeń w budowaniu hybryd oraz znany na całym świecie System Produkcji Toyoty przekładają się na znaczące oszczędności.

Co ciekawe, cena podstawowej wersji Priusa Prime, która pod względem wyposażenia odpowiada średniej wersji Priusa 4, po uwzględnieniu federalnej ulgi podatkowej w wysokości 4 500 dolarów, jest o 875 dolarów niższa od ceny podstawowej wersji hybrydowego Priusa. Volt pomimo większej ulgi (7500 dolarów) nadal okazuje się droższy od obu hybryd Toyoty.

Który model liderem?

Listopad i grudzień pokażą, który model poradzi sobie lepiej w tym roku pod względem sprzedaży. Volt sprzedaje się obecnie słabiej niż rok temu – od stycznia do października 2017 na drogi wyjechało 16 710 nowych egzemplarzy tego modelu, w porównaniu do 18 517 aut w tym samym okresie ubiegłego roku. Jeśli trend się utrzyma, Chevrolet po raz pierwszy od swojego debiutu nie zajmie pierwszego miejsca na podium w segmencie samochodów z baterią ładowaną z zewnętrznej sieci (elektrycznych i hybryd plug-in), oddając ten honor Toyocie Prius Plug-in Hybrid.

 

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy5 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi5 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel6 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus6 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault6 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep7 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai7 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze