Obserwuj nas

Wiadomości

Większa moc silnika. Doładowanie bez turbo.

Mówiąc o silnikach doładowanych w odróżnieniu od wolnossących, mamy zwykle na myśli jednostki turbodoładowane. Nie jest to jednak dokładnie to samo – w nowej Toyocie Yaris GRMN zastosowano sprężarkę z napędem mechanicznym. Czym się ona różni od turbosprężarki i jakie ma w stosunku do niej zalety? 

Celem wyposażenia silnika w sprężarkę jest zwiększenie ciśnienia powietrza doprowadzanego do układu dolotowego. Dzięki temu do cylindrów trafia większa ilość powietrza, a zarazem zawartego w nim tlenu. Pozwala to w każdym cyklu spalić większą ilość paliwa, a zatem uzyskać większą moc i moment obrotowy.

Po raz pierwszy sprężarkę zastosował w 1878 roku szkocki inżynier Dugald Clerk w swoim silniku dwusuwowym – była to sprężarka tłokowa. Patent na zasilanie silnika spalinowego przez sprężarkę uzyskał w 1885 roku Gottlieb Daimler, a Louis Renault opatentował zastosowanie sprężarki odśrodkowej w 1902 roku. Były to wszystko sprężarki z napędem mechanicznym (zwane czasem kompresorami), czyli napędzane poprzez przekładnię od wału korbowego.

Rodzaje

Pierwsze seryjne samochody wyposażone w sprężarki wprowadził w roku 1921 Mercedes-Benz. Silniki były zaopatrzone w mechaniczne sprężarki Rootsa, wywodzące się z urządzeń wykorzystywanych w hutnictwie do nadmuchu wielkich pieców. Sprężarka Rootsa zawiera dwie napędzane synchronicznie krzywki o kształcie podobnym do ósemki, które obracając się zachodzą wzajemnie na siebie i w ten sposób wymuszają przepływ powietrza.

Wprowadzona przez Renault sprężarka odśrodkowa ma wyjątkowo prostą konstrukcję. Jej jedynym ruchomym elementem jest wirujący w odpowiednio ukształtowanej obudowie wirnik – tarcza z łopatkami przymocowanymi promieniowo na jej powierzchni. Powietrze, zasysane przez umieszczony centralnie wlot, jest zawirowywane przez łopatki, a siła odśrodkowa wyrzuca je w kierunku znajdującego się na obwodzie obudowy wylotu. Sprężarki odśrodkowe wykorzystywane są też w turbosprężarkach, jednak przy napędzie mechanicznym wirują ze znacznie niższymi prędkościami.

Trzeci popularny rodzaj sprężarek mechanicznych to sprężarki śrubowe. Zasada ich działania jest podobna, jak sprężarki Rootsa, jednak zazębiające się wirniki mają tu postać śrub o bardzo rozciągniętym „gwincie”. Sprężarkę śrubową opatentował w roku 1878 Heinrich Krigar, jednak ówczesne technologie nie pozwalały jeszcze na wykonanie wirników z wystarczającą precyzją i udaną sprężarkę śrubową zbudował dopiero w 1935 roku Szwed Alf Lysholm.

Różnice

Czym różnią się w praktyce powyższe rozwiązania? Sprężarka odśrodkowa jest niewielka, tania i niekłopotliwa w instalacji oraz użytkowaniu, daje jednak stosunkowo niewielki stopień sprężania, za to nie wymaga chłodzenia sprężonego powietrza. Sprężarka Rootsa zapewnia większe podwyższenie ciśnienia, ale przy sprężaniu powietrze bardziej się nagrzewa i konieczne jest wyposażenie jej w intercooler. Sprężarka śrubowa odznacza się dobrym sprężem, a jednocześnie nie powoduje tak silnego nagrzewania powietrza, jak sprężarka Rootsa.

Sprężarki mechaniczne były kiedyś powszechnie wykorzystywane zarówno w motoryzacji, jak i w lotnictwie – mechaniczną sprężarkę miał 1000-konny silnik V12 Rolls-Royce Merlin, używany w myśliwcach Hurricane i Spitfire. Z czasem jednak rozwój techniki sprawił, że z seryjnych silników zostały praktycznie całkowicie wyparte przez coraz doskonalsze turbosprężarki.

Przewaga turbosprężarek nad sprężarkami mechanicznymi wynika z prostoty konstrukcji, mniejszej masy i większej sprawności układu. Sprężarki mechaniczne dodatkowo obciążają silnik, zużywając do napędu wirników część jego mocy, zaś turbosprężarki wykorzystują „darmową” energię spalin.

Zalety

Sprężarki mechaniczne mają jednak swoje zalety. Pierwszą jest natychmiastowa reakcja – ilość dostarczanego powietrza rośnie wraz z obrotami silnika, bez charakterystycznego dla turbin opóźnienia. Z drugiej strony, udoskonalenia turbosprężarek pozwoliły niemal wyeliminować zjawisko „turbodziury”.

Druga zaleta sprężarek mechanicznych to łatwość instalacji w przypadku jednostkowych modyfikacji silników wolnossących. Dlatego urządzenia te są chętnie wykorzystywane przez tunerów i amatorów sportów motorowych. Samochód z silnikiem wyposażonym w imponującą sprężarkę mechaniczną zawsze robi wrażenie w środowisku. O zaletach tego rozwiązania przekonają się w najbliższym czasie kierowcy Yarisa GRMN, który niedługo zadebiutuje w segmencie hot hatchów.

 

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy5 miesięcy temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy5 miesięcy temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy6 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi7 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel7 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus7 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault7 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep8 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai8 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze