Obserwuj nas

Wiadomości

Toyota Land Speed Cruiser najszybszym SUV-em na świecie

Land Cruiser, legendarny samochód terenowy Toyoty, przez 60 lat obecności na rynku wyrobił sobie renomę pojazdu nie do zdarcia na każde warunki drogowe i pobił wiele rekordów. Teraz do ich listy dołączył tytuł najszybszego SUV-a na świecie. Oczywiście Land Cruiser to SUV tylko według amerykańskich standardów, bo w Europie jest uważany za rasową terenówkę.

Ten wyczyn nie należy jednak do seryjnego auta, które jest konfigurowane pod dzielność terenową, a nie bicie rekordów prędkości. Prototypowy Land Speed Cruiser przeszedł serię modyfikacji, w tym tuning silnika, który podniósł jego moc do 2000 KM. Potężny motor rozpędził prostokątną bryłę Toyoty do 370 km/h. Prędkość tę uzyskał Carl Edwards, emerytowany kierowca NASCAR startujący w zespole Toyoty. Edwards pobił poprzedni rekord najszybszego SUV-a na świecie (339,5 km/h) o ponad 30 km/h. Wynik ten został zweryfikowany przez GPS na nagraniu wideo.

Land Speed Cruiser zadebiutował na targach SEMA w 2016 roku (Specialty Equipment Market Association Show). Auto zbudowano na bazie seryjnego samochodu, a modyfikacje przeprowadził zespół Toyota Motorsports Technical Center. Punktem wyjścia był produkcyjny 5,7-litrowy silnik V8 o oznaczeniu 3UR-FE, do którego dołożono dwie turbosprężarki Garrett o wielkości piłek do siatkówki, które pompują ciśnienie 55 PSI. Silnik dostał też mocniejsze tłoki i korbowody oraz wykonany specjalnie do tego modelu kolektor dolotowy. Dzięki temu jednostka produkuje ponad 2000 KM mocy bez obawy o bezpieczeństwo i niezawodność. Napęd przenosi prototypowa wyścigowa skrzynia biegów.
Budowa silnika to dopiero początek modyfikacji. Rozwijanie ogromnych prędkości tak dużym samochodem stanowi wyzwanie pod względem aerodynamiki i stabilności. Żeby zwiększyć panowanie nad autem, Land Speed Cruiser ma obniżone zawieszenie, co poprawiło także aerodynamikę podwozia. Ramę zwężono o 3 cale, żeby dostosować ją do nowego zawieszenia oraz szerszych opon Michelin Pilot Super Sport. Samochód powstał pod okiem Craiga Stantona, kierowcy testowego i wyścigowego z tytułami mistrzowskimi na koncie, a testowany był na Toyota Arizona Proving Ground (TAPG).

Gdy prototypowa Toyota była gotowa, przewieziono ją do Mojave Air and Space Port w Kalifornii. To jedno z niewielu miejsc w USA, gdzie dozwolone są loty z prędkością ponaddźwiękową. Tutaj Carl Edwards rozpędził najszybszego Land Cruisera w historii modelu do prędkości 370 km/h. Prawdopodobnie mógłby pojechać jeszcze szybciej, ale skończył się pas startowy. Ta prędkość jednak wystarczyła, żeby udowodnić, że jest to najszybszy SUV/samochód terenowy na świecie. Nie będzie łatwo pobić takiego rekordu. Przypomnijmy, że najszybszy samochód seryjny, Hennessey Venom GT, rozpędził się do 435,31 km/h. Trudno nawet porównywać pod względem masy i aerodynamiki ogromną terenówkę Toyoty z opływowym sportowym coupe z karoserią z włókna węglowego i aluminium.

 

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy5 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi5 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel6 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus6 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault6 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep7 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai7 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze