Obserwuj nas

Wiadomości

Test sygnałów, jakimi autonomiczny pojazd mógłby komunikować się z pieszymi

Dzisiaj prosty ruch głową lub machnięcie ręką przez kierowcę wystarcza zwykle do wskazania, że pieszy ma przejść przez ulicę, ale w przyszłości z pojazdami autonomicznymi, jak taki samochód bez kierowcy na pokładzie skomunikuje się z pieszymi, rowerzystami lub innymi osobami prowadzącymi samochody na drodze?

Ford Motor Company nawiązał współpracę z Virginia Tech Transportation Institute, aby przeprowadzić eksperyment z użytkownikami, w celu przetestowania metod komunikacji zamiarów przez pojazd autonomiczny. Próby zostały przeprowadzone w realnym środowisku z udziałem ludzi, aby poznać rzeczywiste reakcje ludzi na drogach publicznych.

„Zrozumienie, jak pojazdy autonomiczne wpływają na nasz świat dziś, ma kluczowe znaczenie dla zagwarantowania tego, że jutro stworzymy odpowiednie warunki dla naszej koegzystencji”, powiedział John Shutko, specjalista technologii Forda uwzględniających czynnik ludzki.

„Musimy rozwiązać problemy związane z faktem, że nie mamy żywego kierowcy, dlatego zaprojektowanie sposobu na zastąpienie gestów głową lub ręką jest fundamentalne dla zapewnienia bezpiecznej i efektywnej jazdy samochodami autonomicznymi w naszych społecznościach”.

W ramach starań Forda o poznanie pełnego zakresu rzeczywistych implikacji wspólnego funkcjonowania pojazdów autonomicznych, mogących bezpiecznie dzielić drogę z ludźmi, wspólny projekt badawczy zmierza do poznania najbardziej skutecznych środków umożliwiających komunikację między pojazdem prowadzonym przez komputer, a innymi użytkownikami dróg.

Naukowcy rozważali wykorzystanie wyświetlaczy elektronicznych z publikowanym tekstem, ale to wymagało od ludzi rozumienia tego samego języka. Wykorzystanie symboli zostało odrzucone, ponieważ ich znaczenie jest mało rozpoznawalne wśród konsumentów. Ostatecznie wybór padł na sygnały świetlne. Tego rodzaju komunikaty dla wskazania zamiaru skrętu i hamowania są już ujednolicone i powszechnie rozumiane, dlatego wykorzystanie tego sposobu zostało uznane za najskuteczniejszą metodę tworzenia protokołu komunikacji wizualnej w samochodzie autonomicznym. Inżynierowie Forda umieścili zatem pasek świetlny na przedniej szybie pojazdu badawczego Transit Connect. Sześć kamer wysokiej rozdzielczości zostało zamontowanych na aucie, w celu zapewnienia 360-stopniowego widoku otoczenia, aby monitorować zachowanie innych użytkowników dróg.

Aby zasymulować realne warunki, naukowcy opracowali innowacyjny kombinezon do ukrywania człowieka w fotelu kierowcy. Zaprojektowany został tak, aby wyglądał jak zwykłe siedzenie kierowcy, dzięki czemu tworzy on złudzenie w pełni autonomicznego samochodu, poruszającego się bez udziału człowieka. Ma to zasadnicze znaczenie dla oceny rzeczywistych wrażeń i zachowań między samochodem a innymi użytkownikami dróg. Zespół zaczął eksperymentować z trzema różnymi scenariuszami świetlnymi, aby sprawdzić sygnalizację zamiaru pojazdu:

  • Przepuszczanie: dwa białe światła, które przemieszczają się z boku na bok, wskazując, że pojazd ustępuje drogi, a nawet może się zatrzymać,
  • Aktywna jazda autonomiczna: stałe, białe światło w celu wskazania, że pojazd jedzie autonomicznie,
  • Ruszanie: szybkie miganie białego światła w celu wskazania, że pojazd zaczyna przyspieszać z miejsca zatrzymania

Testowy Ford Transit Connect był wykorzystywany do symulowanej, autonomicznej jazdy po drogach publicznych w północnej Wirginii – w obszarach o dużym natężeniu ruchu samochodów i pieszych – przez cały sierpień. W tym czasie naukowcy gromadzili materiały wideo i notatki na temat reakcji ludzi. W środowisku miejskim przeprowadzono ponad 150 godzin testów i pokonano około 1800 kilometrów, w tym odnotowując interakcje z pieszymi, rowerami i innymi kierowcami. Sygnały zewnętrzne aktywowano ponad 1,650 razy w różnych miejscach wokół miejscowości Arlington, m.in. na skrzyżowaniach, parkingach, garażach i drogach dojazdowych do lotniska. Naukowcy teraz będą korzystać z wszystkich zgromadzonych danych, aby zrozumieć, jak inni użytkownicy dróg zmieniają swoje zachowania w odpowiedzi na sygnały, z których korzysta pojazd autonomiczny.

„Ta praca ma znaczenie nie tylko dla użytkowników pojazdów oraz ich producentów, ale dla każdego, kto w przyszłości będzie szedł lub jechał obok autonomicznego samochodu”, powiedział Andy Schaudt, dyrektor projektu, Centrum Automatyzacji Systemów Samochodowych, Instytutu Transportu w Virginia Tech. „Jesteśmy dumni, że wspieramy Forda w opracowaniu tych bardzo ważnych badań”.

Tworzenie standardów branżowych

Ford współpracuje już z kilkoma organizacjami przemysłu motoryzacyjnego w celu stworzenia standardów branżowych, w tym z Międzynarodową Organizacją Normalizacyjną i SAE International. Wspólny język komunikacji wizualnej, jaki większość osób może zrozumieć w kontakcie ze wszystkimi pojazdami autonomicznymi i we wszystkich lokalizacjach, pomoże zapewnić bezpieczną integrację tego typu maszyn z istniejącymi systemami transportowymi.

Ford widzi również potrzebę stworzenia protokołu komunikacyjnego z osobami niewidomymi lub niedowidzącymi oraz inicjuje badania nad potencjalnym rozwiązaniem w ramach oddzielnego projektu.

„Przygotowanie do wspólnej przyszłości z pojazdami autonomicznymi wymaga od nas wspólnych działań i pracy”, powiedział Shutko. „Dlatego rozwijamy i opowiadamy się za wypracowaniem standardowych rozwiązań, aby mogły zostać przyjęte przez przemysł i zastosowane do wszystkich pojazdów autonomicznych”.

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy6 miesięcy temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy6 miesięcy temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy7 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi7 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi8 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel8 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus8 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault8 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep9 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai9 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze