Obserwuj nas

Wiadomości

Silniki wysokoprężne tracą dominację na rynkach

Kierowcy powoli, ale systematycznie rezygnują z silników Diesla. Według Jato Dynamics udział sprzedanych w Europie nowych samochodów po raz pierwszy w historii spadł do poziomu poniżej 50 procent. Podobna sytuacja miała miejsce na rynku samochodów używanych – wg danych serwisu OTOMOTO Polacy również znacząco zmienili swoje preferencje.

Według danych przygotowanych przez serwis OTOMOTO udział zapytań internautów o samochody z silnikami Diesla pobił w 2010 roku wszelkie rekordy, wynosząc 70 procent. Spadek zainteresowania rozpoczął się na początku 2012 roku. W 2012 roku samochody z silnikami Diesla wzbudziły zainteresowanie u 56,6 procent szukających używanego auta na OTOMOTO. Rok później było to już tylko 33,7 procent, a ostatnie dane mówią o liczbie na poziomie 32,6 procent. Sytuacja odbiła się na spadku ofert samochodów z takim napędem.

W 2012 roku udział ofert sprzedaży samochodów z silnikami Diesla wynosił 58 procent, a w 2015 roku o 8 procent mniej. Zyskały przy tym samochody z silnikami benzynowymi – wzrost z 36 procent w 2012 roku do 43 procent w 2015 roku.

Według informacji przygotowanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar już w styczniu i lutym 2017 roku Polacy sprowadzili do Polski więcej samochodów z silnikami benzynowymi niż Diesla. Ostatnie wyniki OTOMOTO obejmujące styczeń – maj 2017 roku pokazują, że udział sprzedawanych używanych samochodów z silnikami Diesla spadł do poziomu 46 procent, zrównując się z udziałem samochodów z silnikami benzynowymi (45 procent).

Europa – Diesel w odwrocie

Majowy raport przygotowany przez analityczną firmę LMC Automotive pokazuje, że w kwietniu w Europie Zachodniej popyt na auta osobowe z silnikiem Diesla ukształtował się na poziomie około 46 procent i oznacza to spadek rok do roku o 3,8 pp.

Podsumowanie okresu od stycznia do kwietnia 2017 roku pokazuje natomiast udział diesla na poziomie 46,2 procent – rok temu wartość ta była minimalnie powyżej 50 procent.

W Polsce – jak podaje Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów – od tego napędu odwraca się również branża flotowa, która przez lata wiernie wspierała technologię Diesla. Pod koniec I kwartału 2017 roku udział aut z takimi silnikami wynosił 70,1 proc. – oznacza to spadek o 2,4 proc. na rzecz modeli z silnikami benzynowymi mającymi 29,6 proc. udziałów na rynku flotowym. Ciekawostką jest zauważalny wzrost liczby aut napędzanych silnikami ekologicznymi – hybryd i aut elektrycznych – odnotowały one wzrost o 51 procent w ciągu roku (PZWiLP wynajmuje długoterminowo 416 hybryd i 26 aut elektrycznych).

Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w okresie od stycznia do kwietnia 2017 roku odnotowano wzrost sprzedaży samochodów z napędem hybrydowym o ponad 100 procent, a w przypadku samochodów z napędem elektrycznym ten wzrost jest jeszcze większy, bo ponad 130 procent. Można zauważyć, że w przypadku zakupów dokonywanych przez klientów instytucjonalnych samochody z napędem alternatywnym wybierane są znacznie częściej niż w przeszłości.

W opinii analityków, polski rynek reaguje nieco inaczej niż europejski, ale rynek samochodów zasilanych olejem napędowym zaczyna już gubić swój udział, zmniejszając się z prawie 31 procent do 27 procent, natomiast udział hybryd zwiększył się z 2,14 procent do 3,75 procent.

Stany Zjednoczone ogłaszają koniec ery oleju napędowego?

Rynek motoryzacyjny w Stanach Zjednoczonych nigdy nie był istotnym miejscem na mapie sprzedaży samochodów napędzanych silnikami Diesla. W 2013 roku – jeszcze przed aferą zwaną „Dieselgate” – sprzedaż wszystkich nowych samochodów zasilanych olejem napędowym wynosił w USA zaledwie 2,7 proc. Samochody osobowe stanowiły przy tym 0,84 procent całości.

Według oficjalnych danych płynących z rynku amerykańskiego, samochody z silnikami Diesla długo stanowiły niszę. W okresie od stycznia do kwietnia 2017 roku sprzedano niewiele ponad 28 tys. sztuk takich aut, co oznacza spadek o 35 procent w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Obecnie – według wyliczeń niektórych producentów europejskich – tylko jeden na sto sprzedanych w Stanach Zjednoczonych samochodów jest wyposażony w silnik Diesla. Rynek ten przestał być więc atrakcyjny dla tej technologii, a – jak pisze Bloomberg – dodatkowa konieczność uzyskania od amerykańskich urzędów ochrony środowiska odpowiednich certyfikatów spowodowała wstrzymanie premier nowych modeli z silnikami Diesla.

Obecnie na rynku USA dostępnych jest dziewięć modeli z silnikiem Diesla oferowanych przez pięciu producentów. W 2015 roku w ofercie znajdowały się 22 modele 8 marek. Zdaniem dziennikarzy Bloomberg znaczna część spadku sprzedaży wynika ze skandalu koncernu Volkswagen AG, który na terenie USA oferował modele produkowane pod logo Audi, Porsche i VW.

– Sytuacja na rynku samochodów napędzanych olejem napędowym cofnęła się do momentu sprzed dwudziestu lat. Wtedy silniki Diesla wybierali przede wszystkim użytkownicy pickupów – powiedział Dave Sullivan, analityk w firmie AutoPacific Inc. zajmującej się badaniem rynku motoryzacyjnego. Specjalista dodał, że po roku 2020 nie będzie sensu inwestowania w tę technologię – zaostrzenie norm emisji spalin spowoduje, że produkcja takich silników będzie zbyt droga i nieopłacalna.

Amerykańscy specjaliści oceniają przy tym, że sytuacja w Europie – na terenie której udział silników Diesla jest o wiele większy – również zdąża w kierunku zmian na niekorzyść tej technologii. Do 2020 roku popyt na samochody z silnikami Diesla zmniejszy się do około 30 procent całkowitej obecnej sprzedaży.

Jak będzie wyglądał wg analiz światowy rynek w perspektywie najbliższych lat? Według raportu opublikowanego przez szwajcarskie przedsiębiorstwo finansowe UBS Group udział diesli w globalnym rynku samochodów osobowych spadnie z obecnych 13,5 procent do 4 procent do 2025 roku.

Silniki spalinowe skończą się za 8 lat?

Tony Seba, ekonomista pracujący na Uniwersytecie Stanforda, uważa, że silniki spalinowe przestaną być produkowane w 2030 roku. Naukowiec przewiduje, że w ciągu najbliższej dekady zacznie ubywać stacji benzynowych oraz mechaników, którzy mają wiedzę na temat silników napędzanych pochodnymi ropy naftowej.

Raport opublikowany przez uczelnię mówi, że w ciągu najbliższych ośmiu lat samochody napędzane tradycyjnym paliwem przestaną być sprzedawane i zastąpią je auta elektryczne. Co więcej, ich cena spadnie do poziomu, który pozwoli im skutecznie konkurować na rynku, co doprowadzi do upadku biznesu naftowego.

W opracowaniu pt. „Rethinking Transportation 2020-2030” można ponadto przeczytać, że w porównaniu do aut zasilanych paliwami kopalnymi autonomiczne pojazdy elektryczne będą dziesięciokrotnie tańsze w utrzymaniu, mając przy tym niemal zerowy koszt zakupu energii potrzebnej do poruszania się. Co więcej, naukowiec uważa, że samochody elektryczne będą miały żywotność określoną na 1 mln mil przebiegu.

 

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy11 miesięcy temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy11 miesięcy temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy12 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi12 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi1 rok temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel1 rok temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus1 rok temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault1 rok temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep1 rok temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai1 rok temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze