Obserwuj nas

Wiadomości

Z salonu na tor. Supersamochody w wyścigowych wersjach GT3

Na Salonie Samochodowym w Genewie debiutują dwa wyczynowe modele klasy GT3 – Lexus RC F GT3 i Porsche 911 GT3. Grand Touring to najbardziej popularna forma wyścigów płaskich, występująca na całym świecie. Kategoria GT3 powstała w 2005 roku z inicjatywy Stéphane Ratel Organisation, która w 2006 roku zorganizowała pierwszą edycję FIA GT3 European Championship. Od tamtej pory Grupa GT3 stała się kategorią uznawaną w wielu narodowych i międzynarodowych seriach GT.

Auta startujące w klasie GT3 są znacznie bardziej zbliżone do swoich drogowych odpowiedników niż samochody klasy GT2. Muszą być oparte na masowo produkowanych pojazdach drogowych. Ich osiągi są regulowane przez GT Bureau przy FIA albo przez organizatorów poszczególnych serii. Limity mocy, masy, tuningu silnika i aerodynamiki mają na celu uniknięcie dominacji jednego producenta.

Samochody GT3 mają masę między 1200 a 1300 kg oraz moc od 500 do 600 KM. Wszystkie samochody powinny wykazywać się podobną proporcją masy do mocy. Regulacje FIA dopuszczają wyposażenie aut GT3 w kontrolę trakcji, ABS i wbudowane podnośniki pneumatyczne, które przyspieszają obsługę auta na pit stopie.

Samochód klasy GT to wydatek rzędu 1-2 mln zł. Nie jest to więc samochód dla Kowalskiego czy Smitha, choć w Polsce i w Europie nie brakuje osób gotowych wydać takie pieniądze. Żeby jednak kierowca mógł pojawić się na torze w aucie klasy GT, musi przejść szkolenie i zdać egzamin.

– Dla osób, które nigdy nie miały styczności z jazdą po torze wyścigowym, pierwszym krokiem na drodze do profesjonalnych zawodów są szkolenia pod okiem doświadczonych instruktorów na przygotowanych do tego celu obiektach. Pozwoli nam to nauczyć się prawidłowego toru jazdy, który jest bardzo ważny podczas wyścigów. Szkolenia i treningi pomagają zaznajomić się z odpowiednią techniką sportowej jazdy, nauczyć się zachowania samochodu w warunkach ekstremalnych, wychodzenia z poślizgu, szybkiego reagowania czy odpowiedniego hamowania. Jest kilka firm, które świadczą usługę nauki sportowej, torowej jazdy – wyjaśnia Paweł Wysocki, kierowca rajdowy i wyścigowy z zespołu Trax Racing. – Kolejnym krokiem, aby stać się kierowcą wyścigowym, jest odbycie odpowiedniego kursu, połączonego z egzaminem sprawdzającym. Znajomość regulaminów, zasad i obowiązków zawodnika to bardzo ważne aspekty oprócz samej torowej jazdy.

Oto wybrane modele GT3, które w tym sezonie będą się ścigały na torach całego świata.

Lexus RC F GT3

Nowy Lexus RC F GT3 zadebiutował na trwających właśnie targach w Genewie. Całkowicie nowa wersja ma pod maską wolnossący silnik V8 5,4 l rozwijający moc 500 KM. Samochód o długości 4845 mm i rozstawie osi 2730 mm waży 1300 kg, o 495 kg mniej niż wersja produkcyjna.

W ubiegłym roku aktualna wersja Lexusa FC F GT3 wygrała wyścig Endurance Championship VLN na Nürburgring Nordschleife. Tym samym Lexus zapisał się jako pierwszy producent z Azji, który osiągnął sukces w tym słynnym wyścigu. W nadchodzącym sezonie nowy model trafi do stajni co najmniej 4 zespołów. Z amerykańskim teamem 3GT Racing startuje w klasie GTD w IMSA WeatherTech Sportscar Championship Series. Zespół LM w Japonii wystawi RC F GT3 w serii Super GT. Europejskie załogi Farnbacher Racing i Emil Frey Racing zawalczą w wybranych zawodach serii GT Open.

Porsche 911 GT3

Choć Porsche 911 kojarzy się z silnikiem turbo, nowy 911 GT3 skrywa pod maską 4-litrowy wolnossący silnik V6 typu bokser o mocy 500 KM, ten sam, który napędza wersje wyścigowe Porsche. Napęd przenosi 7-biegowa dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna lub 6-biegowa manualna. Samochód ze skrzynią automatyczną rozpędza się do setki w 3,4 s i osiąga maksymalną prędkość 318 km/h. Przeprojektowane podwozie ze skrętnymi kołami tylnej osi i bardzo dobry stosunek masy do mocy 2,86 kg/KM zapewniają świetną dynamikę. W Polsce samochód kosztuje od 788 960 zł.

Arrinera Hussarya GT

Wymogi sportowe GT3 spełnia także polski produkt – Arrinera Hussarya GT. W 2016 roku Arrinera była pierwszym polskim samochodem, który wziął udział w prestiżowym Festiwalu Prędkości w Goodwood. Coupe jest już dostępne w sprzedaży za 229 tys. dolarów.

Auto o długości 4,7 m waży 1250 kg. Lekkie nadwozie wykonano z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym i aramidowym. Pod maską pracuje silnik GM z serii LS o mocy ok. 500 KM. W zawieszeniu opracowanym specjalnie dla tego modelu zastosowano rozwiązania Formuły 1 i prototypów Le Mans – poziomo pracujące sprężyny i amortyzatory Öhlins, poruszane popychaczami.

Ferrari 488 GT3

Włoski supersamochód GT3 napędza 3,9-litrowy silnik V8 o mocy ponad 590 KM. Auto o masie 1260 kg ma długość 4633 mm. Model zadebiutował w Australian GT Championship w 2016 roku. W tym samym roku duńska zawodniczka, Christina Nielsen, wygrała klasę GT-Daytona w amerykańskiej serii IMSA SCC.

Mercedes-AMG GT3

AMG GT3 został zbudowany na aluminiowej ramie przestrzennej, na której oparto karoserię z elementami z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym. 8-cylindrowy, wolnossący silnik AMG 6.2 l rozwija moc 630 KM. Jest to więcej niż dopuszczają przepisy FIA, jednak moc silnika można zaprogramować, dostosowując ją do potrzeb konkretnych zawodów. Mercedes-AMG GT3 różni się od drogowego modelu spoilerem-skrzydłem z tyłu, spoilerami z przodu i po bokach, dyfuzorem i poszerzonymi nadkolami.

 

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy5 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi5 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel6 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus6 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault6 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep7 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai7 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze