Obserwuj nas

Wiadomości

Porsche wprowadza łańcuch blokowy w samochodach

orsche, we współpracy z berlińskim start-upem XAIN, bezpośrednio w autach testuje obecnie aplikacje oparte na łańcuchu blokowym. Tym samym firma z Zuffenhausen jest pierwszym producentem motoryzacyjnym, który wdraża i z sukcesami testuje łańcuch blokowy w samochodzie. Bazujące na tej technologii transakcje z jednej strony są bezpieczne, z drugiej – mogą być realizowane znacznie szybciej niż jakiekolwiek znane do tej pory rozwiązania. Zakres testów obejmuje zamykanie i otwieranie pojazdu za pośrednictwem aplikacji, tymczasowe autoryzacje dostępu oraz nowe modele biznesowe, oparte na szyfrowanej rejestracji danych. W przyszłości łańcuch blokowy można będzie wykorzystać również, na przykład, w celu udoskonalenia działania funkcji jazdy autonomicznej.

Łańcuch blokowy (ang. blockchain) to zdecentralizowany protokół służący do przeprowadzania transakcji danych między partnerami biznesowymi. Oparto na nim dobrze znane kryptowaluty: Bitcoin i Ethereum. Każda zmiana jest tu rejestrowana w chronologicznie uporządkowanych blokach danych, co zapewnia przejrzystość i zabezpiecza przed manipulacjami. Według Olivera Döringa, stratega ds. finansowych w Porsche, może to kryć ogromny potencjał: „Możemy wykorzystać łańcuch blokowy do szybszego i bezpieczniejszego transferu danych i w przyszłości zaoferować w ten sposób więcej spokoju naszym klientom – niezależnie od tego, czy swoje auto ładują, parkują, czy też muszą tymczasowo zapewnić do niego dostęp osobie trzeciej, na przykład kurierowi. Zamieniamy innowacyjną technologię na bezpośrednie korzyści dla klienta”.

Usługi wykorzystujące łańcuch blokowy są szybkie i bardzo bezpieczne. Samochód staje się częścią łańcucha, umożliwiając nawiązanie bezpośredniego połączenia w trybie offline – czyli bez łączności z serwerem. Proces otwierania i zamykania samochodu za pośrednictwem aplikacji zajmuje w tym przypadku zaledwie 1,6 s, jest więc do sześciu razy szybszy niż wcześniej. Co więcej, wykorzystywane jest tu efektywne szyfrowanie kryptograficzne – wszystkie przeprowadzane czynności są dokumentowane w łańcuchu blokowym w sposób, który uniemożliwia ich modyfikacje, można je też wyświetlić za pomocą aplikacji. Przykładowo, zezwolenia na dostęp mogą być bezpiecznie udzielane drogą cyfrową i monitorowane przez właściciela pojazdu w dowolnym momencie. Dostęp działa również zdalnie.

Nowe modele biznesowe oparte na łańcuchu blokowym
Ponadto, technologia blockchain pozwala na przydzielanie w sposób bezpieczny i efektywny tymczasowych uprawnień dostępu do pojazdu. Korzystając z łańcucha blokowego, można nawiązać zabezpieczone połączenie z danymi pojazdu i jego funkcjami. Jednocześnie system chroni całą komunikację pomiędzy uczestnikami. Dostawcy zewnętrzni mogą otrzymywać autoryzację bez potrzeby korzystania z dodatkowego sprzętu – wystarczy „inteligentny kontrakt”. To zautomatyzowana umowa, która uruchamia transakcje po wystąpieniu zdefiniowanych wcześniej warunków – co oznacza, że w tym przypadku za zgodność z umową odpowiada technika. „Ta nowoczesna technologia wzmacnia także naszą ofensywę na polu elektromobilności: począwszy od szybszego, łatwiejszego i bezpieczniejszego uwierzytelniania (użytkownika) na stacji ładowania aż po proces płatności” – mówi Uwe Michael, wiceprezes ds. systemów elektrycznych i elektronicznych w Porsche.

Porsche pracuje również nad nowymi modelami biznesowymi opartymi na łańcuchu blokowym. Dzięki wykorzystaniu protokołu rejestrowania danych informacje, które mają być przetworzone, są lokalnie szyfrowane w rozproszonym łańcuchu blokowym. Użytkownik ma kontrolę nad danymi i w zależności od sytuacji sam decyduje, jak ich używać. Wszelkie aktywności są udokumentowane w łańcuchu blokowym, co zapewnia przejrzystość przy ich kasowaniu. W przyszłości protokół blockchain pozwoli także oferować ulepszone funkcje jazdy autonomicznej. Lokalne dane mogą posłużyć do regionalnego uczenia się – a jego efekty będą wówczas bezpiecznie współdzielone z innymi pojazdami. Klient może korzystać z danych ławicy danych, które w tym samym czasie są skutecznie chronione.

Latem ubiegłego roku start-up XAIN wygrał pierwszy „Konkurs Innowacji Porsche”, poświęcony właśnie łańcuchowi blokowemu – pokonał ponad 100 innych kandydatów. Po zakończeniu konkursu interdyscyplinarne zespoły z całej firmy Porsche wspólnie z XAIN przez trzy miesiące pracowały nad tworzeniem i testowaniem aplikacji. Protokół blockchain wprowadzono w Porsche Panamera, korzystając z energooszczędnej eksploracji procesów opracowanej przez XAIN. Obecnie Porsche pracuje również nad kolejnymi zastosowaniami tej technologii, m.in. w zakresie ładowania i parkowania.

XAIN oferuje różne rozwiązania oparte na łańcuchu blokowym i sztucznej inteligencji, ze szczególnym uwzględnieniem inteligentnych zastosowań przemysłowych. Założyciele start-upu – Leif-Nissen Lundbæk i Felix Hahmann – są aktywni zwłaszcza w branży motoryzacyjnej, gdzie obaj zaczynali swoje kariery. Wspólnie z naukowcami z Uniwersytetu Oksfordzkiego oraz Imperial College London XAIN w ostatnich latach opracowali system blockchain, który znacznie zmniejsza energochłonność eksploracji procesów. Oznacza to, że rozwiązanie oferowane przez XAIN nadaje się również do stosowania w urządzeniach mobilnych i samochodach.

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy5 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi5 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel6 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus6 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault6 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep7 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai7 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze