Obserwuj nas

Wiadomości

Pierwszy samochód rajdowy Toyoty

Toyopet Crown Deluxe zadebiutował na japońskim rynku w 1955 roku jako luksusowy samochód średniej wielkości. W 1957 roku auto wystartowało w rajdzie Round Australia Trial. W ten sposób Toyota stała się pierwszym japońskim producentem samochodów, który zaistniał w międzynarodowym motorsporcie.

Sporty motorowe promują motoryzację

Sierpień 1957 roku był ważnym momentem dla Toyoty i jej obecnego na rynku od 2 lat modelu Crown. 25 sierpnia japoński producent dostarczył do USA pierwsze egzemplarze swojego luksusowego auta, inaugurując w ten sposób swoją obecność na amerykańskim rynku. W tym samym miesiącu po drugiej stronie Pacyfiku Crown wystartował w pierwszym rajdzie w historii Toyoty – Round Australia Trial. Do tej pory żaden japoński producent samochodów nie brał udziału w międzynarodowych imprezach sportowych.

Pięć lat wcześniej Kiichiro Toyoda, założyciel Toyota Motor Corporation i jej ówczesny prezydent, powiedział, że motorsport będzie odgrywał bardzo ważną rolę w promowaniu motoryzacji. „Japoński przemysł motoryzacyjny z pewnością odniesie sukces na rynku samochodów osobowych” – przekonywał. – „Żeby to jednak nastąpiło, producenci muszą uczestniczyć w rajdach i wyścigach, aby testować trwałość i osiągi swoich samochodów oraz zaprezentować ich możliwości. Współzawodnictwo przyspiesza rozwój i rozpala emocje fanów motoryzacji”.

Niestety Kiichiro Toyoda niedługo potem zmarł i nie zdążył zobaczyć, jak jego przewidywania stają się rzeczywistością. Do realizacji sportowych ambicji Toyoty doprowadził jego kuzyn i następca, Eiji Toyoda. Niewątpliwą zasługą nowego prezydenta było zwiększenie dochodowości firmy dzięki ekspansji na nowe rynki. Jednocześnie Eiji wiele uwagi poświęcał obecności Toyoty w sporcie, widząc w tym szansę na szybki rozwój techniczny i efektywne narzędzie promocji.

Okazja nie do zmarnowania

Kiedy japoński konsulat w Australii zwrócił się do Ministerstwa Spraw Zagranicznych Japonii z prośbą, aby rodzimi producenci samochodów wystartowali w Round Australia Trial, najsłynniejszym rajdzie Antypodów, Eiji Toyoda natychmiast zareagował. Poparł go dyrektor działu sprzedaży, Shotaro Kamiya. „Nie będzie postępu, jeśli będziemy bali się porażki” – zauważył.

Toyota nie miała wielkiego wyboru jeśli chodzi o model, który mógłby wziąć udział w takiej imprezie. Crown nadawał się do tego znakomicie, gdyż od razu skonstruowano go z myślą o sieci japońskich dróg, która składała się niemal wyłącznie z pełnych wybojów ubitych traktów. Round Australia Trial to były bardzo wymagające 19-dniowe zmagania na dystansie ponad 16 tys. km dookoła kontynentu. Tylko 5 procent trasy przebiegało przez drogi asfaltowe. W tamtym czasie australijski rajd był uważany za najtrudniejszy na świecie.

Toyota przygotowała do startu produkcyjnego Crowna po lekkich modyfikacjach. Samochód został wyposażony w części zapasowe, kanistry z wodą i paliwem. Samochodem zajął się specjalnie powołany do tego celu dział firmy Toyota Technocraft, która odpowiadała za projektowanie nadwozi. Dział sportowy otrzymał nazwę Toyota Sports Corner, w skrócie Tosco. Z czasem niewielki zespół rozwinął się w firmę Toyota Racing Development.

Do udziału w rajdzie Toyota oddelegowała dwóch mechaników fabrycznych – byli to Kunio Kaminomura i Koujiro Kondo. Dołączył do nich australijski pilot, Lindsay Hedley. Japońscy kierowcy nie mieli żadnego doświadczenia sportowego, nie otrzymali też żadnego wsparcia w postaci choćby zaplecza mechaników czy samochodów transportowych. Wszystkie problemy musieli rozwiązywać sami na miejscu. Z dzisiejszej perspektywy wygląda to na powód do poważnych zmartwień, jednak z dokumentacji fotograficznej wynika, że australijski rajd był dla śmiałków wielką przygodą, która sprawiała im sporo radości.

W Round Australia Trial 1957 wystartowało 86 samochodów, ale tylko 52 dotarły do mety. Samotna Toyota Crown znalazła się wśród szczęśliwców, zajmując 47. miejsce w klasyfikacji generalnej i 3. w grupie aut zagranicznych. Wykazała się dużą niezawodnością i pokonała całą trasę bez większych problemów technicznych.

Toyota Crown Deluxe przeszła do historii jako pierwszy japoński samochód, który zaistniał w międzynarodowym motorsporcie. Akcja Toyoty miała w Japonii tak pozytywny oddźwięk, że pozostali japońscy producenci poczuli się zobligowani do pójścia w ślady Toyoty. W następnym roku Nissan wystawił w Round Australia Trial Datsuna 1000, a Toyota zwiększyła liczbę załóg do trzech. Jednocześnie Toyota przetarła szlaki także we własnym kraju, wygrywając pierwszy oficjalny wyścig drogowy – Yomiuri Round Japan Rally 1958. W tej imprezie także wystartował Crown. Tym razem auto poprowadziło małżeństwo Yukiyasu i Misako Togo. W późniejszych latach Yukiyasu Togo został prezesem Toyota USA.

Crown competing in the Australian Rally

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy5 miesięcy temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy5 miesięcy temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy6 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi7 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel7 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus7 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault7 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep8 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai8 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze