Obserwuj nas

Wiadomości

Pierwszy fabryczny kierowca rajdowy Volvo – Gunnar Andersson

Już za kilka dni rusza rajd Monte Carlo Historique. To dobra okazja, aby przypomnieć o wspaniałym zawodniku, który startował w nim w 1959 roku za kierownicą Volvo Amazon. Był to Gunnar Andersson, pierwszy fabryczny kierowca Volvo, który przez całe życie był związany z tą marką.

Rajd z 1959 roku był dla Gunnara Anderssona średnio udany. Jego rodak i imiennik ukończył go na szóstej pozycji. Andresson zameldował się na 28. miejscu. Jednak jego sukcesy rajdowe są warte przypomnienia. Podobnie jak jego wierność tylko jednej marce samochodowej.

Rówieśnik firmy Volvo

Gunnar Andersson urodził się 17 kwietnia 1927 roku w Szwecji, w miejscowości Dalsland, trzy dni przed tym, gdy pierwsze Volvo opuściło drzwi fabryki w Goeteborgu. Kiedy mały Gunnar skończył 10 lat jego rodzice przeprowadzili się do Goeteborga. Po ukończeniu szkoły wstąpił do wojska, gdzie pracował jako technik. W wolnych chwilach zajmował się naprawianiem aut i ich sprzedażą. Postanowił też spróbować swoich sił w motorsporcie. Od razu wygrał pierwszy rajd, w którym wystartował. Startował w wielu dyscyplinach sportu motorowego w tym w wyścigach górskich, torowych, czy na lodzie, jednak ostatecznie skupił się na rajdach samochodowych.

Andersson testował kilka samochodów jednak ostatecznie zdecydował się na zakup Volvo PV444 w 1957 roku. Samochód miał moc 85 koni mechanicznych. To skromne auto pozwoliło mu wielokrotnie stawać na najwyższym stopniu podium. W tym samym roku Volvo zdecydowało się go zatrudnić. Sezon 1958 okazał się pełen sukcesów dla niego i jego pilota Nielsa-Petera Ellemanna-Jocobsena.

W czasie swojego debiutanckiego sezonu na arenie międzynarodowej Andersson został rajdowym Mistrzem Europy. W następnym roku zdominował klasę samochodów dwulitrowych w wyścigach samochodów turystycznych (STCC) za kierownicą Volvo PV544.

W tym samym roku 1959, w Volvo utworzono departament zajmujący się motorsportem, na którego czele stanął Arthur Wessblad. W 1960 roku Andersson wystartował w rajdzie Gran Premio de Argentina. Trasa tego sześciodniowego rajdu wiodła krętymi górskimi drogami Argentyny przez ponad 4650 km. Gunnar wygrał, a w pierwszej ósemce znalazło się aż pięć samochodów z logotypem Volvo na masce.

Od 1961 roku, Andersson zajął stanowisko managera w dziale sportu i ograniczył swoją aktywność jako kierowca. Ponownie wystartował za kierownicą Volvo na trasach Mistrzostw Europy w 1963 roku.

Volvo wycofało się z międzynarodowych zawodów w 1966 roku, jednak dział motorsportu został utrzymany. Jego praca skupiała się na projektowaniu zestawów tuningowych, akcesoriów i budowie rajdowych samochodów dla klientów prywatnych. Andersson był pomysłodawcą pucharu wyścigowego Swedish Volvo Cup, w którym startowały modele 142 i 144. Idea ta przerodziła się później w puchar Volvo 240 Turbo Cup.

W drugiej połowie lat siedemdziesiątych Volvo powróciło do motorsportu, a Andersson został szefem działu R-Sport, który odpowiadał za program startów w Mistrzostwach Europy Rallycross. Przez pięć bardzo intensywnych sezonów pod jego przewodnictwem Volvo zdobyło tytuł Mistrza Szwecji i Mistrza Europy. Po tak dobrym wynikach Gunnar przeszedł do działu marketingu, gdzie był ambasadorem marki Volvo aż do czasu przejścia na emeryturę w 1992 roku.

Po odejściu na emeryturę Andersson zbudował replikę auta za kierownicą, którego odnosił największe sukcesy. Był to mocno przerobiony model Volvo PV444, z szesnastozaworową głowicą, dwoma wałkami rozrządu i dwoma gaźnikami Webber’a. Gunnar Andersson zmarł w 2009 roku.

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy5 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi5 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel6 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus6 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault6 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep7 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai7 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze