Obserwuj nas

Wiadomości

Pierwsze kroki w motorsporcie

Wielu osobom motorsport kojarzy się z ogromnymi budżetami, zamożnymi sponsorami i sportem dostępnym jedynie dla elitarnego grona. Tymczasem do sportowej jazdy samochodem potrzebne są przede wszystkim chęci i wytrwałość, a dopiero potem nieco wolnej gotówki. Jak zacząć wyścigową przygodę, aby mieć z niej jak najwięcej satysfakcji?

Na pierwsze kroki w motorsporcie nigdy nie jest za późno. Oczywiście, im wcześniej będziemy mieć styczność z jazdą sportową, tym lepiej, ale brak tego doświadczenia w młodości wcale nie przekreśla szans na sukcesy w dorosłym życiu. Jak zacząć? Najlepiej oczywiście od kartingu. To przedsionek prawdziwego ścigania. Nie jest przypadkiem, że najbardziej znane nazwiska w świecie wyścigów zaczynały swoje kariery w tych niewielkich pojazdach z silniczkami o mocy kilku koni. Jazda gokartami to etap, przez który warto przejść. Jest stosunkowo niedrogi, pozwala złapać bakcyla i podstawy wyścigowej jazdy.

– Musimy pamiętać, że jazda gokartami sama w sobie nie przyniesie oczekiwanych efektów w postaci nienagannej techniki jazdy sportowej. Owszem, poczujemy lepiej prawa fizyki, jakim poddawany jest szybko poruszający się pojazd i z pewnością podniesiemy umiejętności, ale będzie to mało efektywne. Bardzo ważne jest, aby pierwsze kilka godzin na gokartach spędzić z instruktorem. To sytuacja analogiczna jak w przypadku wszystkich innych sportów. Ktoś musi pokazać nam podstawy, wpoić dobre nawyki, pokazać co i jak. Bez tego ani rusz. I nie ma się co oszukiwać – to, że świetnie radzimy sobie za kółkiem na ulicy, nie znaczy, że będziemy równie skuteczni na torze. Samodzielna nauka okaże się z pewnością mniej efektywna i pochłonie znacznie więcej czasu – wyjaśnia Paweł Wysocki z Trax Racing.

Nie da się ukryć, że bez opanowanej techniki sportowej jazdy nasza przygoda z motorsportem będzie krótka i frustrująca. Wyścigowa linia, odpowiednie atakowanie apeksów, poprawne hamowanie i kręcenie kierownicą – to fundamenty konieczne do opanowania, elementy, których nie uczą na kursie na prawo jazdy ani nie nauczymy się ich sami na drodze. Poznamy je dopiero na specjalnych szkoleniach, dlatego – obok kartingu – to właśnie one będą najlepszym wstępem do świata motorsportu. I nie chodzi tu o popularne zajęcia z bezpiecznej jazdy na płytach poślizgowych czy szarpakach, ale o te ukierunkowane na sport. Odbywają się na torach i lotniskach w całej Polsce. Czasami jeden weekend na torze z instruktorem wystarczy, by zupełnie inaczej spojrzeć na samochód i sposób prowadzenia, a zdobyte umiejętności będą procentować również na drodze.

– Po poznaniu podstaw przychodzi czas, żeby zastanowić się, jaki rodzaj motorsportu najbardziej nas pasjonuje i pociąga – kontynuuje Paweł – wyścigi górskie, płaskie, a może rallycross. Ten wybór jest kluczowy, bo zdeterminuje naszą dalszą drogę i kierunek rozwoju w tym sporcie. Bardziej przystępne wydają się wyścigi. Zrobienie licencji wyścigowej trwa dwa dni, a wpisowe kosztuje 600 zł, ta rajdowa wymaga znacznie więcej zachodu. Jednak licencja wcale nie jest potrzebna do zabawy w track day, amatorskie zawody jak cykl Classicauto Cup czy KJS-y. Warto mieć świadomość, że każda z imprez ma własną charakterystykę. Na KJS-ach nie osiąga się zbyt dużych prędkości, co sprawia, że są bardziej przystępne dla początkujących. Są też najtańsze. Z kolei track day pozwala oswoić się z dużymi prędkościami i uczy jak korzystać z toru – tłumaczy Paweł.

Żeby ścigać się na takich zawodach nie potrzebujemy nawet własnego samochodu. Taki – mniej lub bardziej przystosowany do sportu – można zazwyczaj wypożyczyć na miejscu. W zależności od typu maszyny może nas to kosztować od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Nie musimy jednak martwić się o ubezpieczenie, opony czy serwis. To świetne rozwiązanie na początek, aby sprawdzić, czy w ogóle chcemy bawić się w ściganie. Kiedy jesteśmy zdecydowani i w planach mamy liczne starty, warto pomyśleć o własnym samochodzie.

– W tym sezonie przygotowaliśmy jeden samochód na wynajem na zawody typu track day czy Classicauto Cup – wyjaśnia Arek Sałaciński, menadżer zespołu Toyota Team Classic – Jest to Toyota Celica GT o mocy 170 KM, taka sama, jaką ścigają się nasi teamowi kierowcy. Dzięki temu zapewniamy transport samochodu na i z zawodów, wpisowe, serwis i paliwo. To dobre rozwiązanie dla osób, które na początek nie chcą kupować własnego auta.

Trudno określić ramy budżetowe zakupu i przygotowania samochodu do sportu, bo te zależą wyłącznie od naszych oczekiwań. Aby uczestniczyć w wielu imprezach, wystarczy posiadać najzwyklejsze auto (byle nie terenowe ani dostawcze) i najlepiej własny kask. Jeżeli planujemy ścigać się amatorsko to mamy dużą dowolność w wyborze maszyny. Przy profesjonalnych startach, musimy wybierać jedynie z modeli homologowanych przez FIA. Odpowiednio dobrane auto za 4–5 tys. zł może już stanowić dobrą bazę do zabawy na amatorskich imprezach. Z czasem jednak przyjdzie ochota na poprawienie osiągów samochodu i więcej emocji.

– Cóż, nie odkryję Ameryki, mówiąc, że przygotowanie samochodu do sportu to studnia bez dna. Zaczyna się od sportowej kierownicy za sto złotych, a kończy na elementach zawieszenia za 40 tys. zł. Są jednak pewne elementy, które nie są drogie, a znacząco poprawią wrażenia z jazdy. Komplet dobrej klasy opon, dobry fotel kubełkowy, który pozwala lepiej „czuć” samochód i lepsze zawieszenie. Takie modyfikacje do popularnych samochodów dla początkujących jak Toyota Celica, Citroen Saxo czy Opel Astra GSI mogą zamknąć się w 2 tys. zł. Dużym wsparciem w tej kwestii będzie doświadczony serwis – po pierwsze pomoże dobrać odpowiedni samochód, a po drugie zaproponuje najlepsze udoskonalenia w budżecie, jakim dysponujemy. Takie wsparcie dobrego serwisu jest niezwykle istotne, aby nie tracić energii i pieniędzy na przygotowywanie złych samochodów w nieodpowiedni sposób – wyjaśnia Paweł Wysocki.

Nawet jeśli nasze pierwsze kroki w motorsporcie nie pokierują nas w kierunku błyskotliwej kariery, to z pewnością dadzą wiele satysfakcji, emocji i nowych doświadczeń. Ich „skutkiem ubocznym” będzie znacząca poprawa techniki jazdy, a co za tym idzie bezpieczeństwa – zdecydowanie większa niż w przypadku treningów na płycie poślizgowej. Jeżeli więc posiadamy samochód i chęci, pozostaje jedynie kwestia znalezienia odpowiedniej imprezy. Powodzenia!

 

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy5 miesięcy temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy5 miesięcy temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy6 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi7 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel7 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus7 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault7 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep8 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai8 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze