Obserwuj nas

Wiadomości

Odświeżone Audi RS 3 Sportback

Za świetnymi osiągami Audi RS 3 Sportback stoi silnik 2.5 TFSI – najmocniejsza na świecie pięciocylindrowa jednostka napędowa produkcji seryjnej. Motor ma 294 kW (400 KM) mocy, o 33 KM więcej mocy niż poprzednik i dzięki m.in. swej aluminiowej skrzyni korbowej, jest lżejszy o 26 kg. Jego maksymalny moment obrotowy: 480 Nm, dostępny już przy 1700 obr./min pozostaje niezmienny aż do 5850 obr./min. Wyposażone w tą jednostkę Audi RS 3 Sportback, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,1 sekundy. Doskonałemu przyspieszeniu towarzyszy jedyne w swoim rodzaju brzmienie pięciocylindrowego silnika, powstające w wyniku zróżnicowania kolejności zapłonu poszczególnych cylindrów. Zapłon następuje na zmianę w cylindrach sąsiadujących ze sobą i od siebie oddalonych. Na życzenie, Audi może zwiększyć ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną, z 250 km/h do 280 km/h.

By uzyskać jeszcze bogatszą mieszankę, nowy silnik 2.5 TFSI wyposażono w podwójny układ wtrysku: do komór spalania i do kolektora dolotowego. Po stronie wydechowej, system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system kontroluje czas otwarcia zaworów (w zależności od stopnia otwarcia przepustnicy i od liczby obrotów), tak by zużycie paliwa przy niskich i częściowych obciążeniach było małe, a przy obciążeniu pełnym, reakcja na wciśnięcie pedału gazu była bardziej spontaniczna, a moc silnika w pełni wykorzystana. W testach zużycia paliwa cyklu NEDC, RS 3 Sportback spala 8,3 l benzyny na 100 km, emitując przy tym 189 g CO2 na km.

Stały napęd na cztery koła quattro ze zmiennym rozkładem mocy

Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic oraz stały napęd na cztery koła quattro, przenoszą moc jednostki napędowej bezpośrednio na jezdnię. Elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe naprzemiennie rozdziela moment napędowy między osiami. Im bardziej sportowo jedzie kierowca, tym szybciej i częściej większa część momentu dociera do tylnej osi. Standardowo, kierowca zarządza stałym napędem na cztery koła quattro używając systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Za jego pomocą osoba prowadząca pojazd może też zmieniać ustawienia układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów S tronic, zarządzać pracą silnika oraz sterować ruchomymi klapami w układzie wydechowym i opcjonalnym, sportowym zawieszeniem RS plus z adaptacyjnym systemem kontroli amortyzacji. Kierowca może wpływać na sposób pracy tych elementów, wybierając jeden z trybów: auto, dynamic, comfort lub individual. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC z selektywnym rozkładem momentu między kołami i ze specjalnym trybem sportowym dostosowanym do użytkowania w modelu typu RS sprawia, że pojazd doskonale się prowadzi.

Poszerzony rozstaw kół i sportowe zestrojenie zawieszenia

Progresywny układ kierowniczy, czterowahaczowa oś tylna i sztywno zestrojone zawieszenie, które w porównaniu z modelem A3 obniżono o 25 mm, zapewniają doskonałą stabilność połączoną z ogromną dynamiką. Rozstaw kół przedniej osi jest o 20 mm większy od rozstawu kół w modelu bazowym. Odpowiednio szersze są też przednie wnęki kół. Standardowo, w Audi RS 3 Sportback producent montuje 19-calowe koła z oponami w rozmiarze 235/35, za którymi umieszczono tarcze hamulcowe o średnicy 370 mm. Opcjonalnie można wybrać tarcze ceramiczne, wzmocnione włóknem węglowym. Na tylnej osi stosowane są tarcze hamulcowe o średnicy 310 mm.

Wyrazista stylistyka RS

Na pierwszy rzut oka na Audi RS 3 Sportback, siłę samochodu podkreśla wyrazista osłona chłodnicy Singleframe z lśniącą czernią kratownicą o strukturze plastra miodu, duże wloty powietrza oraz wyraźne, kanciaste progi. Przód auta wydaje się być szerszy, a wrażenie takie pojazd osiąga dzięki przeprojektowanej dolnej krawędzi przedniego zderzaka, tzw. blade’owi. Jego końcówki mają kształt wąskich, pionowych kominów. Reflektory diodowe z wyrazistą sygnaturą świetlną należą do wyposażenia seryjnego, a na życzenie Audi dostarcza reflektory diodowe Matrix. Z tyłu pojazdu uwagę przykuwa typowy dla modeli RS, wyrazisty spoiler na krawędzi dachu, dyfuzor i dwie duże, owalne końcówki rur układu wydechowego RS. Napis quattro w dolnej strefie osłony chłodnicy Singleframe, podobnie jak emblemat RS na jej kratownicy i na pokrywie bagażnika, podkreślają dynamiczną stylistykę Audi RS 3 Sportback.

Laptimer, wskaźnik ciśnienia ładowania i specjalny ekran RS

Tarcze obydwu okrągłych zegarów na desce rozdzielczej mają kolor czarny, ich wskazówki są czerwone, a podziałki białe. System informacji kierowcy umiejscowiony pomiędzy nimi zawiera wskaźnik ciśnienia ładowania, wskaźnik temperatury oleju oraz tzw. laptimer. Oferowany opcjonalnie Audi virtual cockpit, dodatkowo wyświetla dane systemów infotainment. Dostępny w nim specjalny ekran RS zmienia grafikę wirtualnego kokpitu, przesuwając obrotomierz na środek. Po jego bokach pojawiają się wtedy informacje o momencie obrotowym, siłach przeciążenia i o ciśnieniu w oponach. Jeżeli skrzynia biegów pracuje w trybie manualnym, to w przypadku zbliżania się do maksymalnej liczby obrotów, kolorowa skala podziałki wzywa kierowcę do zmiany na wyższy bieg, co można zrobić przy pomocy manetki przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów.

Sportowe wnętrze i wysoki komfort

Standardowo, we wnętrzu Audi RS 3 Sportback znajdziemy sportowe fotele z czarnej skóry Feinnappa. Na życzenie dostępne są przednie fotele sportowe RS o ostrzejszych konturach i ze zintegrowanymi zagłówkami. W obu wariantach, oparcia siedzeń zdobią emblematy RS.

Sportowa kierownica skórzana RS ma spłaszczone u dołu koło, a na jej ramionach umieszczono przyciski sterujące systemem infotainment. Centralnym elementem obsługi, jest regulator obrotowo-przyciskowy na konsoli tunelu środkowego. Opcjonalnie, na jego powierzchni znaleźć się może powierzchnia dotykowa, tzw. touchpad. Za jego pomocą kierowca może poruszać się po listach menu, powiększać i pomniejszać mapy oraz wprowadzać określone znaki. W standardzie systemu jest również funkcja swobodnego wyszukiwania, która już po wprowadzeniu kilku liter podpowiada wyszukiwane hasło. Sterowanie głosowe reaguje na pytania i polecenia wydawane językiem potocznym.

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy5 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi5 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel6 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus6 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault6 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep7 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai7 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze