Obserwuj nas

Wiadomości

Nowy Lexus LS 500

Nowy Lexus LS 500 o oznaczeniu modelu XF50 został przedstawiony światu dziesięć lat po premierze poprzedniej, czwartej generacji. W ciągu tej dekady w motoryzacji zmieniło się bardzo dużo, jednak porównując oba te samochody trzeba przyznać, że czas ten został dobrze wykorzystany. Nad nowym LS pracowało około czterech tysięcy inżynierów, ponad dwukrotnie więcej, niż nad poprzednią wersją, a auto zarówno pod względem technicznym, jak i stylistycznym należy do zupełnie nowej epoki.

– „Krajobraz rynku luksusowych samochodów przez ten czas ewoluował. Musieliśmy sprawić, by nowe auto pokonało konkurentów zarówno pod względem dynamiki, jak i designu” – mówi główny inżynier LS 500, Toshio Asahi.

Lexus LS 500 powstał w oparciu o nową platformę GA-L, która została wcześniej użyta w sportowym coupé LC 500. Mimo to, są to samochody bardzo różne.

– „Poświęciliśmy wiele czasu na przeanalizowanie różnych możliwości. Oczywiście rozważaliśmy też koncepcję mającą sporo wspólnego z LC, jednak gdy skupiliśmy się na szczegółach zrozumieliśmy, że nie jest to dobry pomysł. LC i LS są w pewnym stopniu podobne, jednak gdybyśmy zbudowali LS w oparciu o LC, pasażerowie tylnych siedzeń mieliby do dyspozycji znacznie mniejszą przestrzeń. Naszą intencją było zbudowanie flagowej limuzyny, a ta musiała być inna, niż LC” – mówi szef projektantów Kouichi Suga – „LS ma pewne cechy wspólne z LC. Kierowca znajduje się w centrum samochodu, a przestrzeń dla pasażerów jest równomiernie rozmieszczona w kabinie. Ta koncepcja jest wspólna z LC ze względu na tę samą platformę. Samochód, który stworzyliśmy, nie jest tradycyjnym, trójbryłowym sedanem”.

Istotnie, nadwozie wyróżnia się dynamicznymi liniami i bryłą przypominającą nieco czterodrzwiowe coupé.

– „LC i LS zapisują nowy rozdział w historii Lexusa. Jego trzy główne motywy przewodnie to emocje, wrażenia z jazdy i wizjonerskie oczekiwanie. Nowa platforma GA-L stwarza do tego warunki. Koła są rozstawione daleko w kierunku narożników nadwozia, zapewniając niską i szeroką sylwetkę. Nadaje to autu bardziej agresywny wygląd i wzbudza emocje” – mówi Asahi.

– „Gdy rozpoczynaliśmy prace nad projektem, szef firmy Akio Toyoda przypomniał, że model LS jest symbolem marki Lexus. Musieliśmy nie tylko stworzyć samochód lepszy od poprzedniego, ale, co jeszcze ważniejsze, nadający marce nowy charakter.
Projekt zaczynaliśmy od zera, od czystej kartki. Dwa lata trwały prace poprzedzające jego zatwierdzenie, a opracowywanie rozwiązań szczegółowych zajęło dalsze trzy lata”.

W przeciwieństwie do wszystkich poprzednich generacji modelu LS, które były napędzane wolnossącymi silnikami V8, Lexus LS 500 został wyposażony w zupełnie nowy silnik V6 twin turbo.

– „Decyzję o kierunku, w jakim będzie zmierzać projektowanie silnika, poprzedziła długa dyskusja. Po samochodach z tego segmentu spodziewamy się zazwyczaj silników V8 czy nawet V8 turbo” – opowiada Asahi – „Jednak biorąc pod uwagę perspektywę następnych pięciu czy dziesięciu lat uznaliśmy, że V8 nie będzie dla tego samochodu właściwym rozwiązaniem. Zdecydowaliśmy się pójść w kierunku V6 twin-turbo, z wysokosprawnymi sprężarkami i 10-biegową przekładnią automatyczną. Udało się nam stworzyć jednostkę nawet przewyższającą parametrami silnik V8, zarówno pod względem osiągów, jak i wrażeń z jazdy, jakie daje kierowcy. Oznacza to większą moc i moment obrotowy, również przy umiarkowanych prędkościach, mniejsze zużycie paliwa i lepsze parametry ekologiczne.
Trzeba też zauważyć, że wyposażyliśmy samochód w wiele zaawansowanych rozwiązań wspomagające kierowcę. Włożyliśmy wiele wysiłku, by stworzyć system, który jest bezpieczny, pewny i wygodny w użyciu”.

– „Projektując nadwozie, staraliśmy się uzyskać sportową, pełną emocji sylwetkę, mającą jednak charakter właściwy dla flagowego modelu” – mówi Suga – „Wiele czasu poświęciliśmy doskonaleniu powierzchni, podobnie jak to było w przypadku pierwszego LS. Auto ma zupełnie inne proporcje, ale widać w nim DNA Lexusa LS.
Gdy wsiądzie się do środka, kierowca zajmuje miejsce jak pilot w kokpicie myśliwca, zaś pasażerowie mają do dyspozycji wyjątkowo przestronne wnętrze”.

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy5 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi5 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel6 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus6 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault6 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep7 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai7 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze