Obserwuj nas

Wiadomości

Nowe Volvo XC60

Nowy model XC60 ma przed sobą ważne zadanie: musi godnie zastąpić poprzedni model, bardzo lubiany przez klientów. Aby tak się stało, samochód został zbudowany na nowo od podstaw. Najnowsza platforma podwoziowa SPA, nowe silniki Drive-e, nowa architektura elektroniczna, silniki, design i systemy bezpieczeństwa. Oto specyfikacja techniczna modelu, który zawiera wszystkie najlepsze cechy marki Volvo.

Dobra opinia poprzednika

Poprzednia generacja Volvo XC60 była najlepiej sprzedającym się modelem szwedzkiej marki. Od 2008 roku wyprodukowano niemal milion tych aut. Był to najlepiej sprzedający się SUV średniej wielkości w Europie oraz najchętniej kupowany model segmentu premium w Polsce. Samochód osiągnął ex-aequo najlepszy wynik w teście długodystansowym na 100 000 km zorganizowanym przez jeden z niemieckich tytułów motoryzacyjnych. Jego wyniki zderzeniowe kolejni producenci byli w stanie pobić dopiero po kilku latach. Czas jednak płynie nieubłaganie. Nawet tak dobre auta wymagają wymiany. Następca właśnie debiutuje podczas targów motoryzacyjnych w Genewie.

Design – śladem XC90

Za projekt nadwozia odpowiada Thomas Ingenlath, który wcześniej opracował model XC90, S90, V90,  a także trzy piękne pojazdy koncepcyjne. XC60 bazuje na tej samej płycie podłogowej SPA, na której zbudowano wszystkie nowe modele serii 90. Samochód ma wiele charakterystycznych dla marki akcentów stylistycznych, takich jak przednie reflektory z motywem a la młot Thora, czy tylne lampy przywodzące na myśl model V90. Nowa platforma SPA dała stylistom dużą swobodę w kształtowaniu karoserii, co ułatwiło im nadanie jej pięknych proporcji. Wraz z platformą SPA, XC60 otrzymało nowe wielowahaczowe zawieszenie z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym z regulacją prześwitu obydwu osi. Wnętrze kabiny przywodzi na myśl najnowsze, większe modele Volvo. Wszystkie funkcje są dostępne z poziomu centralnego ekranu dotykowego, a jakość wykończenia wnętrza i ich stylizacja stała się dla konkurentów sporym wyzwaniem. Do wykończenia użyto wyłącznie naturalnych materiałów takich jak skóra, drewno i metal. Prawdziwym smaczkiem jest dekoracyjna listwa biegnąca od zegarów, przez środek kokpitu aż do kratki wentylacyjnej pasażera. Wykonano ją z jednego litego kawałka matowego drewna.

Większe, lżejsze, pojemniejsze

Długość nadwozia nowego Volvo XC60 wynosi 468,8 cm. To wartość o 4,4 cm większa w porównaniu do poprzedniego modelu. Rozstaw osi urósł  o 9 cm. Dzięki temu udało się wygospodarować znacznie więcej miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy. Pod jej siedziskiem umieszczono schowek na tablet. Ot, znak czasów. Szerokość nowego SUV-a pozostała praktycznie bez zmian (211,7 cm, licząc z lusterkami). Samochód jest niższy od poprzenika o ok. 5 cm i mierzy ok. 166 cm. Ta wartość różni się o kilka milimetrów w zależności od wersji. Prześwit podwozia przy standardowym zawieszeniu wynosi 21,6 cm (wcześniej 23 cm), a przy zawieszeniu pneumatycznym – 21 cm. Ten opcjonalny element pozwala zwiększyć prześwit zawieszenia w trybie off-road do 25 cm. Pojemność bagażnika urosła do 505 litrów (wcześniej 493 l). Dodatkowe schowki w bagażniku mają pojemność 50 litrów. W Polsce XC60 będzie dostępne z obręczami kół o średnicy od 18 do 22 cali. Mimo, że samochód jest znacznie większy od poprzednika, udało się zmniejszyć jego wagę średnio o ok. 90 kg.

Silniki i osiągi

Nowy model XC60 będzie początkowo dostępny wyłącznie z mocniejszymi silnikami, napędem na cztery koła, z automatyczną skrzynią biegów i tylko z bogatymi wersjami wyposażenia. Bazowe jednostki napędowe, wersje przednionapędowe, manualne skrzynie biegów i podstawowe pakiety wyposażenia będą dołączały do oferty w ciągu pierwszych kilku-kilkunastu miesięcy. Paletę jednostek napędowych otwiera wysokoprężna odmiana D4 AWD (190 KM, 400 Nm), która przypuszczalnie będzie najczęściej wybieraną odmianą tego modelu w Polsce. Sprint od 0-100 km/h zajmuje jej 8,4 s. To o 1,3 s mniej niż w przypadku poprzedniej generacji XC60 D4 AWD. Mocniejszy Diesel D5 AWD (235KM, 480 Nm) osiąga setkę w 7,2 s, czyli o ponad sekundę szybciej niż starsza odmiana XC60 D5 AWD. Zwolennicy silników benzynowych mają do wyboru odmianę T5 AWD (254 KM, 350 Nm, 0-100 km/h – 6,8 s) oraz T6 AWD (320 KM, 400 Nm, 0-100 km/h – 5,9 s). Od początku będzie można zamawiać wersję hybrydową – T8 Twin Engine o łącznej mocy 407 KM. Ta odmiana osiąga „setkę” w 5 sekund. Do poprawy osiągów przyczyniła się m.in. niższa masa nowego modelu, obniżona średnio o ok. 90 kg. W przypadku Diesli zrezygnowano także z sześciostopniowych automatycznych skrzyń biegów na rzecz znacznie szybszych i efektywniejszych skrzyń ośmiostopniowych. Prędkość maksymalna w zależności od wersji silnikowej wynosi od 210 do 230 km/h.

Bezpieczeństwo

W nowym Volvo XC60 będą dostępne wszelkie technologie bezpieczeństwa szwedzkiej marki. Większość z nich będzie wyposażeniem standardowym. System City Safety będzie reagował przy różnicy prędkości pojazdów wynoszącej 60 km/h, a nie jak dotąd 50 km/h. To zasługa nowego, bardziej wydajnego układu hamulcowego. City Safety podejmie automatyczne hamowanie, jeśli wykryje ryzyko kolizji z pojazdem jadącym w tym samym kierunku. Reaguje także na ryzyko zderzenia czołowego przy skręcie w lewo na skrzyżowaniach. To umiały już dotychczasowe systemy bezpieczeństwa Volvo. Nowością jest to, że system zareaguje w przypadku ryzyka zderzenia czołowego nie tylko na skrzyżowaniach, a w obliczu najbardziej krytycznych sytuacji, przejmie sterowanie samochodem i podejmie próbę ominięcia przeszkody. Tak jak w przypadku większych modeli, City Safety wykrywa także pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta, w dzień jak i w nocy. System BLIS, który dotąd ostrzegał o obecności innego pojazdu w martwym polu został sprzęgnięty z mechanizmem, który nie pozwoli nam zderzyć się z pojazdem poruszającym się sąsiednim pasem. W XC60 będzie dostępny także Pilot Assist wspomagający jazdę na prostych odcinkach dróg. W modelach serii 90 jest on wyposażeniem standardowym, w XC60 będzie opcją.

System pokładowy i aplikacje

Na pokładzie Volvo XC60 znajdą się wszelkie udogodnienia multimedialne i connectivity. Na potrzeby tego modelu został zaktualizowany i usprawniony system Sensus. Nowością jest samoczynne, bezpłatne pobieranie przez pojazd aktualizacji map nawigacji. Jeśli pakiet aktualizacyjny nie przekracza 500 MB, wówczas kierowca nie musi odwiedzać serwisu, lecz samochód ściągnie sam potrzebne dane wykorzystując kartę SIM. XC60 będzie dostępne z systemem Android Auto oraz Apple Car Play. Kierowca może korzystać z aplikacji Spotify, nie tylko na zasadzie sparowania telefonu z autem. Te aplikacje mogą być wgrane bezpośrednio do systemu samochodu, który jest widoczny jako odrębne urządzenie mobilne. O doskonałe brzmienie zestawu audio w kabinie nowego SUV-a zadba system Bowers&Wilkins wykorzystujący 15 głośników. Aby samochód lepiej znosił wykorzystywanie wszystkich tych dobrodziejstw technologicznych, powiększono pojemność akumulatora.

Pierwsze egzemplarze, które trafią do Polski w trzecim kwartale bieżącego roku będą w standardzie bardzo bogato wyposażone. Już w wersji Momentum, która będzie dostępna od premiery rynkowej będzie wyposażona w osiemnastocalowe obręcze ze stopów lekkich, czujniki cofania, aluminiowe wykończenie wnętrza. O oświetlenie drogi zadbają reflektory wykorzystujące technologię LED. Radio High Performance z wyświetlaczem o przekątnej 9 cali z Bluetooth i możliwością podłączenia do internetu. W standardzie dla tej wersji będzie znajdował się również tempomat. W nowym Volvo XC60 nie może zabraknąć również bardzo bogatego wyposażenia bezpieczeństwa.

Od początku sprzedaży dostępne będą wersje Momentum, R-Design i Inscription.

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy6 miesięcy temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy6 miesięcy temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy7 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi7 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi8 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel8 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus8 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault8 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep9 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai9 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze