Obserwuj nas

Maserati

Test – Maserati Quattroporte GTS

Pomiędzy piekłem a niebem

Największa limuzyna Maserati z topowym silnikiem V8 gwarantuje mieszankę niebiańskiego komfortu podróżowania, połączonego z brutalnie wbijającym w fotele przyspieszeniem.

Silnik: V8 Pojemność: 3799 cm3 Moc: 530 KM/6500-6800 obr./min. Moment: 710 Nm/2250-3500 obr./min. Skrzynia biegów: Automatyczna, ośmiobiegowa 0-100 km/h: 4,7 s Prędkość max. 307 km/h Masa 1900 kg Cena 760 901 PLN

Maserati to jeden z dwóch producentów samochodów sportowych mający w ofercie pełnoprawną, trójbryłową limuzynę – drugi jest Bentley z modelem Flying Spur. Inni, tacy jak Porsche, czy Aston Martin oferują liftbacki, gdyż ani Panamera, ani Rapide nie mają kufra godnego nazywania auta sedanem. Z zewnątrz nowy Quattroporte wygląda zarówno luksusowo, jak i drapieżnie. Wszystko za sprawą nisko poprowadzonej maski, charakterystycznych wylotów powietrza w błotnikach, czy agresywnie wyglądającym reflektorom. Ponadto same proporcje nadwozia mogą wprawić w zachwyt – długa maska, przestronna kabina i stosunkowo nieduży tył. Prawdziwymi smaczkami są nachodzą na siebie końcówki układu wydechowego i felgi o nietypowym wzorze.

Włoski producent ma dość spore doświadczenie w budowie sportowych limuzyn. Pierwsze Quattroporte opuściło bramy fabryki w… 1963 roku, zaś obecny model to jego praprapraprawnuk. Samochód zaprezentowany na początku ubiegłego roku roku wprowadził kilka ważnych zmian. Pierwszym są silniki, które poza topowym V8 będą miały też 6 cylindrów, albo wariant diesla. Kolejną rewolucją będzie napęd na cztery koła, który dostępny będzie jedynie z benzynową „szóstką”. Poza tym Quattroporte to wciąż komfortowa, luksusowa, a przede wszystkim sportowa limuzyna.

Wnętrze prezentuje się nad wyraz przytulnie. Miękka skórzana tapicerka, puchate dywaniki i najszlachetniejsze drewniane listwy, a wszystko okraszone aluminiowymi wstawkami nadającemu odrobinę sportowego sznytu. Z tyłu można poczuć się jak w salonie na ulubionej kanapie, na której siedząc można wyciągnąć nogi i słuchać symfonii granej przez orkiestrę składającą się z ośmiu cylindrów i dwóch turbosprężarek. Testowy egzemplarz był wyposażony również w zestaw audio Bowers & Wilkins, którego siłą rzeczy nie zdążyłem sprawdzić, bo po prostu byłem za bardzo pochłonięty wsłuchiwaniem się w cudownie grający oktet.

Niewiele później postanowiłem się wcielić w dyrygenta i za pomocą prawej stopy – jak batutą – zarządzać tą orkiestrą. Dodatkową pomocą był sekwencyjny tryb skrzyni biegów, dzięki której oprócz surowych grzmotów będących muzyką dla uszu, można było doświadczyć też szaleńczego ryku wydobywającego się z wydechu. Dodatkowym bodźcem doprowadzającym motoryzacyjnego melomana do ekstazy były stuki wypalającego się paliwa w układzie wydechowym. Tych dźwięków za nic nie dalibyście sobie zagłuszyć niczym innym. Nawet jeśli jest to najlepszy zestaw audio.

Układ kierowniczy jest niezwykle precyzyjny i działa z odpowiednim oporem, co również jest zasługą słusznej szerokości (285 mm) opon. Co więcej ich profil (40) absolutnie nie przeszkadza w starannym wybieraniu i pochłanianiu nierówności. Jest to zasługa regulowanego zawieszenia, który w trybie sportowym nadal nie odziera pasażerów z należnego im komfortu. Quattroporte jest świetnie wyważone za sprawą idealnego rozkładu mas na obie osie (50:50), którego wynik zawdzięcza układowi transaxle (silnik z przodu, skrzynia biegów z tyłu). Sama jednostka świetnie radzi sobie z ważącym prawie 2 tony kolosem, jednocześnie nie przytłaczając swoją mocą. Raczej zaprasza do dobrej zabawy chwytając za rękę, a właściwie za prawą stopę. Prędkość maksymalna przekracza 300 km/h, zaś pierwsza „setka” pojawia się na prędkościomierzu już po niespełna 5 sekundach.

Maserati Quattroporte to najlepsza sala koncertowa, jaką można sobie wyobrazić. Ma genialną orkiestrę pod maską i zestaw audio renomowanej marki dla tych, których informacja o ośmiu cylindrach pod maską doprowadza do mlaskania z dezaprobatą. Co więcej, można ją mieć na własność za około 823 tysiące złotych, co nie stanowi zbyt wygórowanej oferty, a GTS jest wart każdej zainwestowanej złotówki.

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy2 miesiące temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy2 miesiące temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy3 miesiące temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi3 miesiące temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi4 miesiące temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel4 miesiące temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus4 miesiące temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault4 miesiące temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep5 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai5 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze