Obserwuj nas

Wiadomości

Koncepcyjne Lexusy

Lexus poinformował, że na rozpoczynającej się pod koniec miesiąca wystawie Tokyo Motor Show pokaże nowy samochód koncepcyjny. Na konkretne informacje musimy jednak poczekać do rozpoczęcia targów. Tymczasem przypominamy samochody koncepcyjne zaprezentowane przez Lexusa na najbardziej prestiżowych salonach samochodowych od 2003 roku.

W ciągu ostatnich 14 lat Lexus przedstawił na targach motoryzacyjnych całego świata niemal dwadzieścia modeli koncepcyjnych – od sedanów przez crossovery po coupe i roadstery. Pojazdy te właściwie zawsze zapowiadały wprowadzenie rzeczywistych rozwiązań do modeli seryjnych, a w kilku przypadkach doczekały się zaskakująco wiernej seryjnej realizacji.

Lexus LF-S: luksus dla rodaków

Pierwszym koncepcyjnym samochodem Lexusa był pokazany na Tokyo Motor Show 2003 model LF-S (Lexus Future Sedan). Zapowiadał on wprowadzenie marki, którą stworzono z myślą o podbiciu rynku amerykańskiego, a do sprzedaży w Japonii. Auto o opływowych kształtach wyposażono w sześć kamer zastępujących lusterka wsteczne, dysze sprężonego powietrza pełniące rolę wycieraczek, przejrzysty panoramiczny dach z podświetleniem i zbliżeniowe zamki. Linie nadwozia LF-S znalazły potem odzwierciedlenie w Lexusie GS trzeciej generacji. Napęd samochodu stanowiła mocna jednostka hybrydowa z silnikiem V8, zapowiadająca rozwój technologii hybrydowej Lexusa – dziś z napędem hybrydowym dostępne są wszystkie modele marki z wyjątkiem największych aut terenowych, a hybrydy stanowią ponad 90 procent wszystkich Lexusów sprzedawanych w Europie Zachodniej.

Lexus LF-X: crossover przyszłości

Lexus LF-X (Lexus Future Crossover), którego również zaprezentowano w roku 2003 w Tokio, miał wypełnić lukę między pionierskim SUV-em RX i sprzedawanym w Ameryce dużym SUV-em GX. Auto oparte na platformie Lexusa GS 430 zaopatrzono 300-konny silnik V8, trzy rzędy foteli i elektroniczną tablicę przyrządów.

Lexus LF-C: nowatorski kabriolet

Przedstawiony w 2004 roku podczas New York Auto Show Lexus LF-C (Lexus Future Convertible) miał chowany, sztywny dach, który w zależności od ustawienia nadawał samochodowi charakter coupe, kabrioletu, targi lub speedstera. W LF-C zastosowano przycisk Start-Stop, tylne lampy zespolone z diodami LED, kubełkowe fotele z zamszową tapicerką, tablicę przyrządów 3D, elektroniczny pedał przyspieszenia oraz chowane kamery zamiast bocznych lusterek. Elementy designu LF-C pojawiły się w Lexusie IS drugiej generacji.

Lexus LF-A: debiut supersamochodu

Koncepcyjny Lexus LF-A (Lexus Future Advance) zadebiutował w 2005 roku na wystawie motoryzacyjnej w Detroit. Choć zapowiedzi seryjnej produkcji modelu stały pod znakiem zapytania, ujawniono garść informacji – w tym, że widlasty silnik o pojemności poniżej pięciu litrów i mocy około 500 KM będzie zapewniać prędkość maksymalną rzędu 320 km/h.

Dziennikarze z całego świata byli zachwyceni supersamochodem Lexusa i bombardowali głównego inżyniera Haruhiko Tanahashi pytaniami o ten ambitny projekt.

Lexus LF-Sh: w stronę ideału

Zaprezentowany na Tokyo Motor Show pod koniec 2005 roku elegancki Lexus LF-Sh (Lexus Future Sedan hybrid) przedstawiał jedynie koncepcję nadwozia – szczegóły wnętrza pokazano w następnym roku na North American Motor Show.

LF-Sh, który wyglądem był bardzo zbliżony do wprowadzonego wkrótce potem Lexusa LS czwartej generacji, wyposażony był w reflektory LED, wyloty rur wydechowych zintegrowane z tylnym zderzakiem oraz hybrydowy napęd na cztery koła – wszystkie te nowości trafiły również do samochodów seryjnych.

Lexus LF-Xh: śmiała hybryda

Lexus LF-Xh (Lexus Future Crossover hybrid), imponujący wyrazistym designem opartym na ewoluującej stylistyce L-finesse, przyciągnął uwagę gości Tokyo Motor Show 2007. Wrażenie robił też dynamiczny napęd Lexus Hybrid Drive, który trafił później do Lexusa RX 400h, zapewniając mu znakomite osiągi połączone z  płynnością jazdy i niewielką emisją niepożądanych substancji.

Lexus LF-A: supersamochód bliski serii

Drugi koncepcyjny Lexus LF-A z roku 2007 miał bardziej aerodynamiczne nadwozie, wnętrze bliskie wersji seryjnej i oznakowanie linii F. Jeszcze w tym samym roku okazało się, że widlasty silnik będzie miał dziesięć cylindrów i że prowadzone są prace nad wersją hybrydową.

Na torach trwały próby samochodów testowych, w tym wczesnych wersji z dużymi, stałymi tylnymi spojlerami. W grudniu 2007 roku pojawiła się informacja, że prototyp LF-A ustanowił nieoficjalny rekord okrążenia Nürburgring Nordschleife w czasie 7 minut i 24 sekund.

Seryjny Lexus LFA zadebiutował na rynku w 2010 roku, zaś do grudnia 2012 roku wyprodukowano jego ostatni, pięćsetny egzemplarz. Dziś te samochody osiągają zawrotne ceny, kilkakrotnie większe od cen katalogowych.

Lexus LF-AR: superkabriolet

Pokazany na wystawie w Detroit w 2008 roku Lexus LF-AR (Lexus Future Advance Roadster) był trzecią i ostatnią przed rozpoczęciem produkcji seryjnej koncepcyjną wersją LF-A.

Podobnie jak drugi LF-A, samochód miał mocne i lekkie nadwozie z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym z elementami z aluminium oraz wysokoobrotowy silnik V10, zapewniając niesamowite wrażenia z dynamicznej jazdy w otwartej kabinie.

Lexus LF-Ch: luksusowy kompakt

Zgrabny Lexus LF-Ch (Lexus Future Compact hybrid) zadebiutował w 2009 na wystawie we Frankfurcie, będąc odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na niewielkie, ekologiczne auta luksusowe. Pełne harmonii, opływowe nadwozie było efektem dalszej ewolucji stylistyki Lexus L-finesse, zaś hybrydowy napęd zapewniał dobre osiągi przy małym zużyciu paliwa i niskiej emisji niepożądanych substancji.

Lexus LF-Gh: luksusowa sportowa hybryda

Zaprezentowany w roku 2011 na wystawie w Nowym Jorku Lexus LF-Gh (Lexus Future Grand-touring hybrid) powstał, by ustanowić nowe standardy w segmencie sportowych sedanów klasy premium. Jego twórcy pokazali, że da się połączyć sportową formę z funkcjonalnością i pogodzić sprzeczne wymagania wynikające np. z aerodynamiki i konieczności odpowiedniego chłodzenia. Elementy designu LF-Gh trafiły do czwartej generacji Lexusa GS.

Lexus LF-LC: poważna obietnica

W 2012 roku Lexus LF-LC (Lexus Future Luxury Coupe) zrobił ogromną furorę na North American International Motor Show w Detroit, a potem w Australii. W koncepcyjnym LF-LC wykorzystano znane z LFA technologie kompozytów zbrojonych włóknami węglowymi połączonych z elementami z aluminium, by zapewnić niską masę nadwozia i optymalne własności jezdne. Zastosowano także zaawansowany napęd Lexus Hybrid Drive o łącznej mocy 438 KM. Projekt samochodu został uhonorowany nagrodą EyesOn Design.

Lexus LF-CC: ewolucja L-finesse

Inspirowany projektami LFA i LF-LC koncepcyjny Lexus LF-CC (Lexus Future Compact Coupe) z oszczędnym napędem hybrydowym, wykorzystującym czterocylindrowy silnik 2.5 został zaprezentowany w 2012 roku w Paryżu. Sportowe coupe, odznaczające się niską emisją niepożądanych substancji, zapowiadało rozwiązania stylistyczne, które pojawiły się potem w Lexusie IS trzeciej generacji.

Dalsza ewolucja stylistyki L-finesse przyniosła powiększony charakterystyczny grill w kształcie klepsydry z potrójnymi, superjasnymi reflektorami LED po bokach.

Lexus LF-NX: zapowiedź bestsellera

Przyciągający wzrok Lexus LF-NX (Lexus Future Nimble Crossover) zadebiutował w 2013 roku na wystawie we Frankfurcie, wyposażony w nową hybrydową jednostkę napędową, zoptymalizowaną  pod kątem wykorzystania w crossoverze.

Przód auta zdominowany był przez jeszcze bardziej wyrazisty niż dotąd grill w kształcie klepsydry, zaś muskularne linie kreśliły atletyczną sylwetkę, dopasowaną do stylu miejskiego crossovera. Projekt stanowił zapowiedź niezwykle popularnego Lexusa NX.

Lexus LF-C2: luksus na świeżym powietrzu

Przedstawiony w 2014 roku na wystawie w Los Angeles Lexus LF-C2 był koncepcją stylowego grand tourera z otwartą kabiną 2+2. Designerzy ułożyli płaszczyzny, krawędzie i łuki w sposób pozwalający uzyskać niezwykłą grę świateł na powierzchni nadwozia pokrytej specjalnym lakierem. Kabina Lexusa LF-C2 imponowała przestronnością i luksusem, podkreślonym przez starannie zaprojektowane i wykonane elementy wykończenia.

Lexus LF-SA: wszędobylski maluch

Zaprojektowany we francuskim studiu ED2 – europejskim ośrodku projektowym Lexusa – koncepcyjny model LF-SA (Lexus Future Small Adventurer) miał na celu przedstawienie pomysłów firmy w segmencie dotąd przez nią nieeksplorowanym.

Inspirowany duchem weekendowej przygody LF-SA pokazuje korzyści z nowoczesnych rozwiązań w zakresie łączności, pokładowej rozrywki i bezpieczeństwa, zapewniające komfort korzystania z samochodu zarówno w codziennej miejskiej jeździe, jak i wypadów za miasto.

Lexus LF-FC: ku przyszłości

Wizjonerski Lexus LF-FC (Lexus Future Flagship Car / Fuel Cell) został zaprezentowany w 2015 roku na Tokyo Motor Show, ukazując design i technologie, których można się spodziewać we flagowych limuzynach przyszłości.

LF-FC został wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe, które dostarczają prądu silnikom elektrycznym napędzającym wszystkie cztery koła. W kabinie zastosowano zaawansowane interfejsy człowiek-maszyna, wykorzystujące holograficzne obrazowanie i sterowanie gestami. Samochód zaopatrzono też w system zautomatyzowanego prowadzenia pojazdu, zwiększający komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Lexus UX: miejski crossover

Lexus UX (Urban Crossover), kolejny samochód koncepcyjny zaprojektowany przez europejskie studio ED2, zadebiutował w 2016 roku na wystawie w Paryżu. Auto o futurystycznych kształtach wyposażono w szereg nowatorskich rozwiązań, w tym fotele Lexus Kinetic Seat wykonane z użyciem przędzy z syntetycznych nici pajęczych QMONOS, kamery z wyświetlaczami zamiast lusterek wstecznych czy elektrochromatyczne szyby o regulowanym przyciemnieniu. Wiosną 2017 roku Lexus oficjalnie potwierdził, że powstanie seryjna wersja modelu UX.

 

 

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy5 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi5 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel6 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus6 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault6 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep7 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai7 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze