Obserwuj nas

Wiadomości

Historia Toyoty Sports 800

Toyota Sports 800, choć niewielka, ma ogromne znaczenie dla japońskiej motoryzacji – to pierwszy seryjny samochód sportowy, produkowany przez Toyota Motor Corporation. 

Auto trafiło na japoński rynek w kwietniu 1965, około dwóch i pół roku po prezentacji na targach Tokyo Motor Show 1962 jego prekursora – lekkiego, dwumiejscowego konceptu Toyota Publica Sports.

Prawie jak koncept

Toyota Sports 800 (mająca wewnętrzne oznaczenie UP15) różniła się stosunkowo niewiele od modelu koncepcyjnego. W seryjnym samochodzie zrezygnowano z robiącej wrażenie, ale mało praktycznej, odsuwanej w tył osłony kabiny. Zamiast niej zastosowano tradycyjne drzwi i nowatorski, zdejmowany panel dachowy, który można było schować w bagażniku. Było to jedno z pierwszych zastosowań dachu typu targa w samochodzie seryjnym.

Oprócz tego, oszczędny silnik serii U zastosowany w koncepcyjnej Publice –  28-konny chłodzony powietrzem dwucylindrowy bokser o pojemności skokowej 697 cm³ zastąpiono mocniejszą wersją 2U-B o pojemności 790 cm³. Silnik o mocy 45 km przy 5400 obr./min napędzał tylne koła i zapewniał średnie zużycie paliwa jedynie 3,9 l na 100 km!

Lekka jak samolot

Moce silników liczone w dziesiątkach koni mechanicznych są dziś nie do pomyślenia w samochodach sportowych, jednak Toyota Sports 800 radziła sobie z tym pozornym deficytem na dwa ważne sposoby. Po pierwsze, nadwozie zaprojektowane przez Shozo Sato należało wówczas do najbardziej aerodynamicznych. Po drugie, główny projektant Tatsuo Hasegawa miał doświadczenie z branży lotniczej, co pomogło mu stworzyć auto lekkie i zwinne jak samolot akrobacyjny.

Samonośne nadwozie wykonano z cienkiej i mocnej stali, wykorzystując również blachy z lekkiego aluminium, z którego były zrobione niektóre panele karoserii, zdejmowana część dachu i ramy foteli. Dzięki temu Toyota Sports 800 ważyła jedynie 580 kg i rozpędzała się do niemal 160 km/h.

Japońska wyścigówka

W latach 1965–1969 w zakładach Kanto Auto Works (obecnie część Toyota Motor East Japan, Inc.) wyprodukowano tylko 3131 egzemplarzy modelu. Samochód nigdy nie był eksportowany, więc niemal wszystkie Toyoty Sport 800 miały kierownicę po prawej stronie. Powstała jednak seria około 300 aut z kierownicą z lewej strony, z których pewna liczba w ramach prywatnego importu trafiła do Stanów. Samochody te wyprodukowano z myślą o żołnierzach amerykańskich sił okupacyjnych na Okinawie.

Dzięki sportowym osiągom i półodkrytemu nadwoziu, Toyota Sports 800 zyskała dużą popularność wśród młodych kierowców. Auto osiągało również sukcesy w krajowych wyścigach, głównie długodystansowych, w których przewagę dawały mu niezawodność i małe zużycie paliwa. Przykładem może być 24-godzinny wyścig Fuji w roku 1967, w którym podium zdobyły trzy Toyoty, w tym Sports 800 na trzecim miejscu, za dwiema Toyotami 2000 GT.

Szacuje się, że pół wieku po rozpoczęciu produkcji przetrwało jedynie około 10 procent wszystkich wyprodukowanych Toyot Sport 800, a większość z nich znajduje się w Japonii. Toyota Sports 800, zwana często w skrócie Yota-Hachi (hachi to po japońsku 8), stała się autem poszukiwanym przez kolekcjonerów. Sławę przyniosły jej również oryginalne modyfikacje.

Początki hybryd Toyoty

Pierwszy sportowy samochód Toyoty stał się po latach polem do eksperymentów z nowoczesnymi napędami. Na Tokyo Motor Show 1979 Toyota przygotowała wersję Sports 800 GT Hybrid z silnikiem elektrycznym, dla którego prąd wytwarzał generator napędzany turbiną gazową. W roku 2011 na tokijskim salonie samochodowym zaprezentowano zbudowaną przez wychowanków Toyota Technical College z Tokio elektryczną Toyotę Sports EV-Twin. Jednak zapewne najbardziej widocznym dziedzictwem, jakie pozostawiła po sobie Toyota Sports 800, jest zastosowanie silnika typu bokser w sportowej Toyocie GT86.

 

 

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy5 miesięcy temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy5 miesięcy temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy6 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi7 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel7 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus7 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault7 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep8 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai8 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze