Obserwuj nas

Wiadomości

Droga od koncepcji do samochodu

Gdy samochód zjeżdża z linii produkcyjnej, jest w nim już zawarty efekt wysiłku wielu osób. Stworzenie nowego modelu to długi i kompleksowy proces, na który składają się lata doświadczenia zebrane przy wdrażaniu poprzedników, jak i innowacje z dziedziny designu i inżynierii. A wszystko to zaczyna się od jednego, prostego szkicu. Prześledźmy krok po kroku, jak wygląda droga od pierwszego pomysłu do produkcyjnej wersji samochodu.

Podjęcie decyzji

Gdy producent decyduje się na wprowadzenie nowego modelu, zaczyna od zbadania potrzeb i oczekiwań istniejących i potencjalnych grup Klientów. Gdy zapadnie decyzja, jakiego typu samochód powinien to być, dział rozwoju ustala proporcje i podstawowe właściwości techniczne konstrukcji, po czym do pracy przystępują styliści.

Wybór modelu

W dzisiejszych czasach producenci najczęściej wybierają projekt nadwozia i wnętrza na podstawie wewnętrznego konkursu. Przed projektantami stoi wyjątkowo trudne zadanie. Nie tylko muszą dokładnie zwizualizować potrzeby i gust Klienta, ale i przewidzieć, co będzie na czasie w odleglejszej przyszłości – pomiędzy tym etapem a momentem wprowadzenia do produkcji mogą minąć nawet trzy lata.

W pierwszej fazie wybierane są cztery do sześciu alternatywnych wizji projektu, które są następnie rozwijane na modelach w pomniejszonej skali i ewaluowane do momentu wybrania jednej koncepcji.

Cyfryzacja

Równolegle ze stylistami pracują inżynierowie, którzy planują rozmieszczenie poszczególnych komponentów. Efekty ich pracy są następnie łączone z projektem nadwozia i wnętrza w programach komputerowych, dbając o to, aby wprowadzane zmiany korzystnie wpływały na aerodynamikę, komfort i bezpieczeństwo pojazdu.

Zbudowanie modelu

Choć projektanci i inżynierowie tworzą wierny, trójwymiarowy model samochodu na komputerze, projekt zyskuje także swoją namacalną formę w skali 1:1. Wyrzeźbienie modelu z gliny niezmiennie jest najlepszym sposobem na ocenienie sylwetki i sposobu, w jaki światło odbija się na płaszczyznach.

Testowanie

Gdy kształt glinianego modelu zostaje ostatecznie zaakceptowany, jest on skanowany i przenoszony do komputera. Na jego podstawie tworzone są części, z których buduje się prototypy. Te poddawane są ciężkim próbom.

Wystawiając przedprodukcyjne egzemplarze na trudne warunki pogodowe i drogowe producent upewnia się, że produkcyjna wersja modelu będzie wytrzymała i nie zawiedzie Klientów. Więcej o tym dowiesz się tutaj.

Ostatnie poprawki

Tuż przed wprowadzeniem do produkcji jest jeszcze czas na wprowadzenie małych poprawek. Choć na ogół są niedostrzegalne dla przyszłego odbiorcy samochodu, pozwalają upłynnić i uczynić wydajniejszym proces produkcji. Od pierwszego szkicu minęło do tej chwili od trzech do nawet pięciu lat.

Wersje produkcyjne często odbiegają od tego, jak wyglądają zapowiadające je modele studialne. Jest kilka przyczyn takiej sytuacji. Po pierwsze, muszą odpowiadać oczekiwaniom Klientów. Radykalny wygląd przykuwa uwagę, ale niesie za sobą wysokie ryzyko. Design musi być dopasowany do gustów jak najszerszego grona odbiorców, jednocześnie nie tracąc umiejętności wzbudzenia emocji. Oprócz tego, na drodze stoją jeszcze względy praktyczne. Nawet najlepszy z projektów nie sprawdzi się, jeśli ma w sobie braki, takie jak za nisko poprowadzony dach, zbyt ograniczone pole widzenia, zła aerodynamika.

Osobnym wyzwaniem jest odporność na upływ czasu. Projekt, który podoba się w danej chwili, niekoniecznie będzie się dobrze starzeć. Nowy model musi pozostawać atrakcyjny aż do momentu debiutu swojego następcy, co może trwać od trzech do nawet siedmiu lat.

Dlatego wiele pracy poświęca się na osiągnięcie ponadczasowego efektu, który jednak nie będzie pozbawiony charakteru. A ponad wszystko, projekt musi pozostać przystępny. Na etapie koncepcji projektu koszty nie są jeszcze brane pod uwagę, by nie ograniczać kreatywności projektantów. Jednak gdy projekt przechodzi do etapu produkcji, musi zostać zracjonalizowany. Tym sposobem produkt może zachować konkurencyjną cenę bez szkody dla jakości. Czysty zysk!

 

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy11 miesięcy temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy12 miesięcy temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy1 rok temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi1 rok temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi1 rok temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel1 rok temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus1 rok temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault1 rok temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep1 rok temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai1 rok temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze