Obserwuj nas

Bez kategorii

Bentley EXP 10 Speed 6 Concept

Może się wydawać, że Bentley chce namieszać w segmencie małych coupe tj. Jaguar F-Type Coupe, czy Mercedes-Benz AMG GT. Niestety nic bardziej mylnego – prezentowany samochód jest tylko zapowiedzią linii stylistycznej producenta na najbliższe kilka-kilkanaście lat. Bardzo więc możliwe, że tak oto będzie wyglądać kolejna generacja Continentala GT, choć producent wcale nie wyklucza zbudowania mniejszego auta. Szczerze powiedziawszy nie jest to dla mnie aż tak istotne, jak sama prezencja samochodu, który jest po prostu wspaniały i to bez względu na to z której perspektywy patrzycie na EXP 10. Czy podziwiacie nadwozie, czy też wnętrze. Ten samochód jest jeżdżącą perfekcją.

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Bez kategorii

Volvo P1800 S Rogera Moore’a już niebawem w Essen

Podczas najbliższych targów aut klasycznych w Essen firma Volvo Cars pokaże unikatowy egzemplarz modelu P1800 S z 1967 roku, który należał do Rogera Moore’a i grał u jego boku w serialu “Święty”. Techno-Classica odbywająca się w dniach 21-25 Marca będzie pierwszą taką imprezą w Europie, gdzie ten unikatowy pojazd będzie prezentowany.

Gdzieś w deszczowym Goeteborgu

Wszystko zaczęło się w listopadzie 1966 roku. Możemy przypuszczać, że podczas jednego z wielu szarych i deszczowych dni z fabryki pod Goeteborgiem wyjechał perłowo-biały P1800 S. Ostatnia litera w nazwie miała z dumą podkreślać wersję wyprodukowaną w Szwecji. Tym samym Volvo chciało się odciąć od pierwszych lat wytwarzania tego auta, które powierzono brytyjskiemu podwykonawcy. Egzemplarze zbudowane w Anglii zjawiskowo korodowały, a liczne problemy jakościowe wczesnych P1800 nie przystawały do reputacji, jaką budowali przez lata Szwedzi. Przeniesienie produkcji do Szwecji rozwiązało bolączki tego modelu. Skoro auto było lepsze, warto było się tym pochwalić. I tak do nazwy dodano literę „S”. Egzemplarz Pana Moore’a wyposażono w rzadko spotykany wzór felg Mini-Lite z charakterystycznym wzorem a la „spłaszczone, grube szprychy”. Samochód otrzymał także dodatkowe światła przeciwmgielne marki Hella, montowane na zderzaku – w sam raz na angielską niepogodę. Jeszcze jedną ekstrawagancją był drewniany wieniec kierownicy. Seryjnie ten element był wykonany z tworzywa sztucznego. Na planie filmowym Brytyjczycy własnym sumptem dodali termometr na desce rozdzielczej oraz wiatrak chłodzący kierowcę. Wprawdzie Wyspy Brytyjskie nie słyną z tropikalnych upałów, ale wiele scen serialu „Święty” kręcono w zamkniętym studiu. Na intensywnie oświetlonym planie filmowym szybko robiło się gorąco, zatem aktorzy chętnie korzystali z dziarskiego wiatraka zamontowanego z tyłu samochodu, zapewne po to, aby nie było widać go w kadrze. Ta nieoryginalna galanteria dodaje mnóstwa uroku temu pojazdowi i na szczęście przetrwała wielokrotne przechodzenie samochodu z rąk do rąk. A z tą historią to było tak…

„Święty” i późniejsze dzieje

Pierwszym właścicielem samochodu był Roger Moore, co potwierdzają dokumenty rejestracyjne pojazdu. Serialowe P1800 S otrzymało londyńskie tablice rejestracyjne NUV 648E. Wydano je 20 stycznia 1967 roku. Dwa tygodnie później Sir Moore podpisał dokumenty rejestracyjne, które odtąd zaczęły podążać za samochodem i towarzyszyć mu, gdy zmieniał właścicieli. Drugim z nich był także aktor – Martin Benson, który wcielił się m.in. w rolę Mr Solo w filmie „Goldfinger” z 1964 roku, stanowiącego dziś klasykę słynnej serii o Jamesie Bondzie. Następnie auto kilkukrotnie zmieniało właściciela, by około 17 lat temu przejść kompleksową renowację wraz z przywróceniem do oryginalnego stanu. Mimo, że wóz należy do Volvo od lat, bardzo rzadko prezentowano go na wystawach i targach. Aż dotąd.

NUV 648E czy ST 1?

Oryginalne numery rejestracyjne samochodu nie były widoczne w kadrach słynnego serialu. Filmowe P1800 S uzbrojono w fikcyjne numery ST 1, co nawiązuję w oczywisty sposób do słowa „Saint”. Pierwszym odcinkiem, w którym przewija się zgrabne, szwedzkie coupe jest „Double Diamnonds” z lutego 1967 roku. Auto służyło na planie filmowym do końca 1969 roku, wożąc głównego bohatera filmowej opowieści o czarującym „Świętym”.

Serial “Święty” z Rogerem Moorem był jednym z moich ulubionych programów telewizyjnych w latach 60-tych. Po jego obejrzeniu przez całe życie chciałem mieć własne Volvo P1800, które w tym obrazie było pięknie uchwycone. To najbardziej legendarny model naszej marki i świetny przykład szwedzkiego designu – powiedział Hakan Samuelsson, prezes Volvo Cars.

Jak się okazuje prezes Volvo Cars zrealizował swoje marzenie, a jego prywatne P1800 rocznik 1967 stanie w Essen obok tego filmowego. Jak widać, czasem rzeczywistość potrafi być nie mniej ciekawa niż marzenia. Samochód prezesa został pokryty lakierem o rzadko spotykanym odcieniu jasnej zieleni. Jest to jeden z najlepiej odrestaurowanych egzemplarzy P1800 S w Europie.

Dział historyczny Volvo Cars z dumą odkupił serialowy egzemplarz dobrych kilkanaście lat temu. To dla nas wyjątkowe uczucie móc go pokazać szerokiej publiczności podczas targów aut klasycznych w Essen. To niezwykły samochód z piękną, udokumentowaną historią – dodał Per-Åke Fröberg kierujący działem Volvo Cars Heritage.

Czytaj dalej

Bez kategorii

Rajd Szwecji: obie załogi ŠKODA Motorsport kończą zmagania na podium

Załogi ŠKODA Motorsport, Pontus Tidemand/Jonas Andersson i Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjærmoen, po emocjonującej rywalizacji w WRC 2, zakończyły Rajd Szwecji na odpowiednio drugiej i trzeciej pozycji. Po zwycięstwie Jana Kopecký’ego w Rajdzie Monte Carlo, na pokrytych śniegiem i lodem odcinkach zespół utrzymał dobrą passę w rozpoczynającym się sezonie mistrzostw.

Walka o zwycięstwo w bardzo konkurencyjnej stawce WRC 2 przybrała dramatyczny obrót od samego startu. Na pierwszym odcinku specjalnym najlepszy czas ustanowił urzędujący mistrz WRC 2, Szwed Pontus Tidemand jadący, wraz ze swoim pilotem Jonasem Anderssonem, ŠKODĄ FABIĄ R5. Jako lider startował on jako pierwszy, co wiązało się z utratą czasu na przecieraniu ośnieżonej trasy dla kolejnych startujących samochodów. Mimo tego, na koniec pierwszego dnia zmagań Tidemandowi udało się utrzymać drugą lokatę, tracąc tylko cztery sekundy do lidera. Jego młody kolega z zespołu, Ole Christian Veiby, zamykał czołową trójkę tracąc do drugiego kierowcy ŠKODA Motorsport 3,2 sekundy.

Sobota zaczęła się idealnie. Tidemand ustanowił najszybszy czas pierwszego odcinka specjalnego, Veiby był na nim drugi, co dało im awans na dwie pierwsze lokaty w klasyfikacji rajdu. Na kolejnym odcinku jednak walczący z nimi, jadący Fordem Fiestą Japończyk Takamoto Katsuta odzyskał prowadzenie. Zaciekłą rywalizację pomiędzy trzema załogami obserwowały z przejęciem setki tysięcy fanów. „Musieliśmy go naciskać, ale z drugiej strony nie mogliśmy też podejmować niepotrzebnego ryzyka, mając w pamięci budowanie pozycji w klasyfikacji punktowej całego sezonu WRC 2” – relacjonował Pontus Tidemand.

Po przejechaniu szesnastu odcinków, na koniec sobotniego etapu rajdu, urzędujący mistrz tracił do lidera 12,2 sekundy. Drugi z kierowców ŠKODY, Norweg O.C. Veiby, zakończył ten dzień równie dobrze jak go zaczął: ustanowił najszybszy czas ostatniego odcinka, utrzymując trzecie miejsce w klasyfikacji rajdu ze stratą 8,6 sekundy do kolegi z zespołu. „Powinniśmy być bardzo zadowoleni z tego dnia. Mieliśmy parę przygód podczas drugiego przejazdu, ale ostatni odcinek naprawdę nam wyszedł”, podsumował sobotę Veiby.

W finalny dzień rajdu na załogi czekały ostatnie trzy odcinki specjalne o łącznej długości około 52 km. Obydwie załogi ŠKODA Motorsport poradziły sobie perfekcyjnie z tym zadaniem, nie notując po drodze do mety w zlokalizowanym w południowo-zachodniej części Szwecji mieście Torsby, żadnych błędów. Ostatecznie szwedzki kierowca FABII R5 zakończył rywalizację zaledwie 4,5 sekundy za zwycięzcą. Meldując się na drugiej i trzeciej pozycji, Pontus Tidemand i Ole Christian Veiby, zdobyli swoje pierwsze punkty w tym sezonie WRC 2.

Na mecie rajdu szef zespołu ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek wyraził swoje zadowolenie z wyniku: „Z jednej strony robiliśmy wszystko, co w naszej mocy, by powtórzyć nasz zwycięski rezultat sprzed roku, ale nie chciałem też, by kierowcy podejmowali niepotrzebne ryzyko. Do końca sezonu WRC 2 jeszcze bardzo długa droga, a ze Szwecji wywozimy pokaźny dorobek punktów. Po zwycięstwie Jana Kopecký’ego w otwierającym ten sezon Rajdzie Monte Carlo nasza dobra passa trwa. Tutaj Takamoto Katsuta odniósł zasłużone zwycięstwo, którego mu gratuluję” – podsumował Hrabánek.

 

Oprócz kierowców fabrycznych modelem FABIA R5 rywalizował na tych trasach także urzędujący Mistrz Świata Rallycrossu Johan Kristoffersson, który dowiódł swojego rajdowego talentu, kończąc rywalizację ze swoim pilotem Patrickiem Barthem na szóstej pozycji w klasie RC 2.

Czytaj dalej

Bez kategorii

Nowe szpiegowskie zdjęcia Toyoty Supry na Nürburgring

W ubiegłym tygodniu nowa sportowa Toyota i BMW Z4 zostały zauważone podczas testu na torze Nürburgring w Niemczech. Oba samochody były mocno zakamuflowane. Shigeki Tomoyama, prezes Toyota Gazoo Racing, potwierdził, że Supra jest testowana w Niemczech razem z bliźniaczym BMW. 

Następca Toyoty Supry, czyli nowy duży samochód sportowy Toyoty, zadebiutuje prawdopodobnie w przyszłym roku. Shigeki Tomoyama, prezes Toyota Gazoo Racing, powiedział redakcji motor1.com, że zgodnie z oczekiwaniami wraz z nowym coupe powróci na rynek legendarna nazwa Supra oraz że samochód będzie firmowany marką Gazoo, wyczynowego oddziału Toyoty.

Toyota Supra będzie flagowym modelem sportowym marki. Podwozie i silnik zostały opracowane we współpracy z BMW, choć jednocześnie Supra i Z4 będą znacząco się różnić. Toyota otrzyma nadwozie coupe, zaś sportowe BMW będzie roadsterem z materiałowym dachem. Nowa Supra prawdopodobnie będzie oferowana z napędem hybrydowym o dużej mocy oraz silnikiem benzynowym. Moc Z4 będzie porównywalna z BMW M3, M4 czy Porsche 911. Nadwozie obu modeli zostało zaprojektowane w sposób charakterystyczny dla każdej marki.

„Supra będzie czysto sportowym samochodem” – powiedział Shigeki Tomoyama. – „Na początek musieliśmy wziąć pod uwagę oczekiwania naszych wieloletnich fanów. Poprzednia generacja Supry miała 6-cylindrowy rzędowy silnik, dwie turbosprężarki i tylny napęd. To były ważne wyróżniki tego samochodu”. Ostatnia do tej pory generacja Supry była produkowana do 2002 roku, ale jej wyprofilowane nadwozie, świetna charakterystyka prowadzenia i ogromne możliwości tuningu zapewniły jej na całym świecie sporą grupę lojalnych fanów.

Prezes Toyota Gazoo Racing powiedział także, że Supra będzie wyważona w proporcji 50:50 na przód i tył, ale nie podał żadnych informacji na temat masy samochodu czy napędu hybrydowego. Wyraził przy tym opinię, że technologia hybrydowa będzie konieczna w samochodach sportowych przyszłości – zarówno ze względu na obniżenie zużycia paliwa, jak i zwiększenie osiągów. Dodał, że Akio Toyoda, prezydent Toyoty, wypróbował nowy model i zgłosił swoje uwagi dotyczące zawieszenia. Toyoda jest zapalonym kierowcą wyścigowym i rajdowym oraz wielkim fanem sportowych aut. Powrót marki do sportowych modeli jest w dużej mierze jego zasługą.

Toyota Gazoo Racing to wyczynowa marka Toyoty, obecna w rajdach i wyścigach na całym świecie. Zespoły w barwach Gazoo Racing startują m.in. w WRC, WEC i w Rajdzie Dakar. Drugą gałęzią działalności jest opracowywanie modeli sportowych i pakietów do tuningu do samochodów Toyoty. Inżynierowie Gazoo Racing uczestniczyli m.in. przy opracowaniu hot hatcha Yaris GRMN (skrót od Gazoo Racing meister of Nürburgring). Niedawno japoński oddział Toyoty zaprezentował także serię GR specjalnych, usportowionych wersji modeli marki dostępnych na tym rynku. Gazoo Racing opracuje m.in. dedykowane części do tuningu Supry, czerpiąc z doświadczenia firmy w wyścigach.

 

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy4 miesiące temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy5 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi5 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi6 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel6 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus6 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault6 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep7 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai7 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze