Obserwuj nas

Wiadomości

40 lat temu: podwójne zwycięstwo dla SKODY 130 RS na Rajdzie Monte Carlo

Czterdziesta rocznica sensacyjnego dokonania na Col de Turini: w styczniu 1977 roku ŠKODA 130 RS prowadzona przez załogę Václav Blahna/Lubislav Hlávka wygrała legendarny Rajd Monte Carlo w klasie dla samochodów z silnikami do 1300 cm3. Bliźniaczy samochód z załogą Milan Zapadlo/Jiří Motal dotarł do mety rajdu na drugim miejscu. W tym roku ŠKODA FABIA R5 dopisała kolejny rozdział w historii sukcesów czeskiej marki w motorsporcie, kończąc rajd podwójnym zwycięstwem w WRC 2.

„W latach 70. i 80. ŠKODA 130 RS osiągnęła wiele niesamowitych wyników w rajdach i wyścigach płaskich” – mówi Michal Hrabánek, szef ŠKODA Motorsport. „Ta wspaniała historia pozostaje naszą inspiracją. Czterdzieści lat później, ŠKODA FABIA R5 kontynuuje sukces ŠKODY POPULAR, 130 RS, FAVORIT i pozostałych rajdowych modeli marki” – dodał Hrabánek.

„Historia startów samochodów z Mladá Boleslav w Rajdzie Monte Carlo sięga roku 1912” – opowiada Andrea Frydlová, dyrektor Muzeum ŠKODY. „Reputację marki w motorsporcie ukształtował jednak model 130 RS. Skonstruowanie konkurencyjnego samochodu rajdowego w czasach centralnie sterowanej gospodarki Czechosłowacji było podwójnym wyzwaniem. Osiągnięte wyniki pokazują, jak dużą wiedzą i poświęceniem wykazywali się inżynierowie ŠKODY w tamtych czasach” – podsumowała Frydlová.
W 1912 roku hrabia „Sasha” von Kolowrat-Krakowski wystartował w Rajdzie Monte Carlo w otwartym wozie Laurin & Klement. W roku 1936 ŠKODA POPULAR z nadwoziem roadster, prowadzona przez załogę Pohl/Hausman zajęła drugie miejsce w kategorii dla samochodów z silnikami do 1500 cm3. Oprócz zawodników z ojczyzny marki, sukcesy dla ŠKODY zdobywali także kierowcy z Finlandii, Norwegii i Niemiec.

W roku 1961 Rajd Monte Carlo podbiły dwa egzemplarze ŠKODY OCTAVIA Touring Sport wystawione przez skandynawskie prywatne zespoły. Para Finów Keinänen/Eklund zwyciężyła w kategorii samochodów z silnikami do 1300 cm3, podczas gdy norweski duet Gjolberg/Martinsen stanął na drugim miejscu podium.

W 1977 ŠKODA zdołała powtórzyć ten sukces w jeszcze bardziej konkurencyjnej stawce. Fabryczny zespół ŠKODY skrupulatnie przygotowywał się do startu w kultowym rajdzie poprzez intensywny program treningowy liczący pięćset kilometrów jazdy dziennie. Spośród 198 załóg, które wystartowały 22 stycznia 1977 roku, do mety 28 stycznia dotarło tylko 45 załóg. Najszybsi w kategorii do 1300 cm3 okazali się Václav Blahna i Lubislav Hlávka, którzy zakończyli rywalizację przed Milanem Zapadlo i Jiřím Motalem. W klasyfikacji generalnej dwie ŠKODY 130 RS zajęły dwunaste i piętnaste miejsce w bardzo konkurencyjnej stawce z mocniejszymi konkurentami o większych silnikach. Trzecia fabryczna załoga ŠKODY, Svatopluk Kvaizar/Jiří Kotek, została zmuszona do wycofania się przez usterkę techniczną.


Podwójna wygrana w Rajdzie Monte Carlo była jednym z wielu pamiętnych sukcesów ŠKODY 130 RS. Największym z nich było zdobycie dla marki tytułu Mistrza Konstruktorów w klasyfikacji generalnej Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych w 1981 roku, rok po zdobyciu trzeciego miejsca. Złota era modelu zakończyła się w roku 1983, gdy sportowa homologacja modelu – już wcześniej przedłużana przez FIA – ostatecznie wygasła.

Historia sukcesów w rajdach, przez które w latach 70. i 80. model ten zapracował sobie na miano „Porsche Bloku Wschodniego”, rozpoczęła się w roku 1975. Czterometrowe coupé ważyło zaledwie 720 kg. Dach, maska i poszycia drzwi wykonano z aluminium, błotniki i pokrywę silnika z tworzywa sztucznego. W kabinie zamontowano klatkę bezpieczeństwa wykonaną ze stalowych rur.

Wyczynowa ŠKODA 130 RS była napędzana przez zamontowany z tyłu, chłodzony cieczą górnozaworowy silnik czterocylindrowy o pojemności 1,3 litra. Zależnie od przełożenia skrzyni biegów, 140 KM mocy maksymalnej mogło rozpędzić wóz do nawet 220 km/h. Sportowa konstrukcja wyposażona była w podwójne gaźniki Webera, suchą miskę olejową i skrzynię korbową wykonaną z aluminium.

W drugi weekend stycznia zespół ŠKODA Motorsport powtórzył historyczne dokonanie sprzed czterdziestu lat, pisząc kolejny wielki rozdział w historii czeskiej marki. Norwescy zawodnicy reprezentujący barwy ŠKODY, Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, zwyciężyli w najsłynniejszej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata podczas swojego pierwszego startu w rajdowej ŠKODZIE FABIA R5. Dublet marki w WRC 2 uzupełniła kolejna z fabrycznych załóg, Czesi Jan Kopecký i Pavel Dresler.

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Audi na podium 10-godzinnego wyścigu na torze Suzuka

27 sierpnia 2018 r. Audi R8 LMS zdobyło trzecie miejsce w wyścigu na torze Suzuka, dokładając w ten sposób kolejny dobry wynik do 25 punktów zgromadzonych już wcześniej podczas wyścigów w australijskim Bathurst w lutym i w Spa, w Belgii, w lipcu. Miejsce na podium świętował zespół Audi Sport Team Absolute Racing, w barwach którego pojechało trzech kierowców Audi Sport: Christopher Haase, Kelvin van der Linde i Markus Winkelhock.

Czytaj dalej

Wiadomości

Znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych BMW na świecie.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Przez pierwsze siedem miesięcy 2018 r. Grupa BMW dostarczyła łącznie do klientów 71 310 pojazdów z napędem elektrycznym. To wzrost o 40,6% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W lipcu bieżącego roku sprzedano 10 649 zelektryfikowanych pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric – o 30.9% więcej niż rok wcześniej.

Jak poinformował bawarski koncern, zwiększenie dostępności lokalnie produkowanego BMW serii 5 w odmianie plug-in hybrid poskutkowało ponad sześciokrotnym zwiększeniem sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, będących dla Grupy największym pojedynczym rynkiem na świecie. W 2018 r. klienci z Państwa Środka nabyli jak do tej pory 8 078 EV produkcji BMW AG.

Koncern z Monachium odnotował ponadto znaczne wzrosty popularności samochodów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych (13 874 szt., +39,5% r/r) oraz w Wielkiej Brytanii (9 923 szt., +34,3% r/r).

Do końca 2018 r. BMW AG zamierza dostarczyć do klientów ponad 140 000 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych.

Czytaj dalej

Wiadomości

Światowa premiera Skody Kodiaq RS

Nowa wersja SUV-a, z silnikiem 2.0 BiTDI, który generuje moc 176 kw (239 KM) jest gotowa na swoją światową premierę. ŠKODA KODIAQ RS zadebiutuje już w październiku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. ŠKODA wydarzenie to zapowiada przedstawiając oficjalne zdjęcia pierwszego w swoim portfolio SUV-a w wersji RS oraz prezentując nowe logo usportowionych modeli producenta.

Emblematy RS zdobią najbardziej usportowione modele ŠKODY od 2000 roku. ŠKODA KODIAQ RS to pierwszy SUV marki, który dołączy do tego elitarnego grona. Zaprojektowany w nowoczesnym stylu, z użyciem czerwonych akcentów, nowy logotyp stanowi ukłon w stronę 117-letniej historii marki w świecie sportów motorowych.

Sformułowanie „RS” oznacza Rally Sport, a po raz pierwszy użyte zostało w 1974 roku na dwóch prototypach rajdowych: ŠKODA 180 RS i 200 RS. Rok później, opierając się na wcześniejszych modelach, ŠKODA stworzyła 130 RS. Sportowe coupé zdobyło dwa zwycięstwa w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwyciężyło Rajd Akropolu. W 2000 roku do produkcji ŠKODY trafił pierwszy model RS, OCTAVIA RS.

Nowe logo RS będzie można zobaczyć podczas Paris Motor Show na premierowo pokazywanej wtedy ŠKODZIE KODIAQ RS. Emblemat RS został umieszczony w kilku miejscach debiutującego modelu. Charakterystyczny znak znajdzie się m.in. na grillu, gdzie „v” oznacza zwycięstwo, a czerwone akcenty symbolizują sportowy charakter i moc rodziny RS.

Czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI wytwarza moc 176 kW (239 KM), co świadczy o sportowych możliwościach ŠKODY KODIAQ RS. Zastosowanie po raz pierwszy w historii ŠKODY technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. To najsilniejszy silnik diesla w ofercie ŠKODY, który dostępny jest wyłącznie w tym modelu. Samochód wyposażony jest w napęd 4×4, dzięki czemu potrafi sprostać nawet najtrudniejszym wymaganiom.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy8 miesięcy temu

TEST – VOLVO V90 CROSS COUNTRY D4

Wydaje mi się, że uterenowione kombi powstały z dwóch powodów. Pierwszy, aby pomimo większego prześwitu nadal prowadziły się jak normalne...

Testy8 miesięcy temu

TEST – VOLKSWAGEN SCIROCCO R CUP

Szczerze przyznam, że nigdy nie byłem fanem ostatniej odsłony Volkswagena Scirocco z jednego prostego powodu. Nie podoba mi się, a...

Testy9 miesięcy temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi9 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi10 miesięcy temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel10 miesięcy temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus10 miesięcy temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault10 miesięcy temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep11 miesięcy temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai11 miesięcy temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Najpopularniejsze