Obserwuj nas

Wiadomości

SC – klasyczne coupe Lexusa

Gdy wprowadzony w 1989 roku pierwszy model Lexusa, prestiżowa limuzyna LS 400, okazał się ogromnym sukcesem, japońska firma postanowiła pójść za ciosem. Sekretną bronią było luksusowe sportowe coupe SC o futurystycznych kształtach. Choć od jego premiery upłynęło już ponad ćwierć wieku, a produkcję modelu dawno zakończono, Lexus SC jest cenionym klasykiem.

Ponieważ samochód miał być przeznaczony na rynek amerykański, aby lepiej trafić w gusta klientów projektowanie nadwozia powierzono kalifornijskiemu studiu Toyoty, Calty Design Research. Odpowiedzialny za projekt o oznaczeniu F3 Erwin Lui, wówczas świeżo upieczony absolwent prestiżowego Art Center College of Design, postanowił zerwać z modną w owych czasach kanciastą stylistyką. Mało tego – zastosował wyjątkowo oryginalną metodę projektowania od razu w trzech wymiarach, bez uprzedniego szkicowania bryły. Wykorzystał do tego balony napełnione płynnym gipsem, które projektanci mogli niemal dowolnie kształtować przed stwardnieniem mieszanki. Spośród powstałych w ten sposób krzywizn wybrano najciekawsze, które dały początek kształtom samochodu. W efekcie nowe coupe zyskało wyjątkowo wdzięczną, opływową formę, wyróżniającą je już na pierwszy rzut oka spośród aut konkurencji i zapewniającą niski współczynnik oporu powietrza (Cx) równy 0,31.

Ambitny design okazał się wyzwaniem dla inżynierów, którzy musieli znaleźć rozwiązania licznych problemów. Trzeba było na przykład stworzyć od podstaw wpasowane w obły przód auta reflektory, które przy niespotykanym wcześniej kształcie dawałyby niezbędny strumień światła. Tak powstały charakterystyczne dla oryginalnego Lexusa SC podwójne reflektory z oddzielnymi lampami świateł drogowych. Niespotykanie długie drzwi wymusiły skonstruowanie specjalnych zawiasów o wyrafinowanej kinematyce, dzięki której przy otwieraniu drzwi przemieszczały się nieco na zewnątrz i w przód, ułatwiając wsiadanie i wysiadanie na ciasnych parkingach. Dla wytwarzania elementów karoserii o skomplikowanych krzywiznach trzeba było opracować nowe metody tłoczenia blach.

Silniki

Do napędu Lexusa SC wykorzystano wolnossący, czterolitrowy silnik V8, stworzony dla flagowej limuzyny LS 400. Charakteryzująca się wysoką kulturą pracy 32-zaworowa jednostka została skonstruowana z udziałem specjalistów od silników wyścigowych, wyróżniając się zwiększoną wytrzymałością i krótkim skokiem tłoków. Zastosowano w niej aluminiowy blok z żeliwnymi tulejami cylindrów, aluminiową głowicę, stalowe korbowody i wał korbowy podparty na pięciu łożyskach oraz tłoki z hipereutektycznego stopu aluminium. Przy stopniu sprężania 10:1 uzyskano moc 191 kW (260 KM) i moment obrotowy 353 Nm.

Miłośnicy mocniejszych wrażeń mogli wybrać wersję z 2,5-litrowym, sześciocylindrowym silnikiem rzędowym wyposażonym w dwie turbosprężarki, rozwijającym moc 280 KM. O ile V8 towarzyszyła czterobiegowa przekładnia automatyczna, nabywcy wariantu z silnikiem rzędowym mogli zdecydować się również na manualną skrzynię biegów o pięciu przełożeniach.

Nabywcy mogli wybrać jeden z trzech rodzajów zawieszenia: standardowe z resorami śrubowymi i konwencjonalnymi amortyzatorami, pneumatyczne z możliwością regulowania siły tłumienia podczas jazdy oraz mikroprocesorowo sterowane zawieszenie hydropneumatyczne TACS (Toyota Active Control Suspension). To ostatnie zamiast resorów i drążków stabilizujących wykorzystywało zestaw czujników przyspieszenia i przechyłów oraz elektronicznie sterowanych elementów aktywnych, zapewniających idealnie poziome położenia nadwozia podczas pokonywania zakrętów i nierówności. Dostępny był również wariant ze skrętnymi kołami tylnymi.

Kosmiczne wyposażenie

Zewnętrzne obłości znalazły swe odbicie również w kabinie Lexusa SC, której eleganckie wnętrze było także dopracowane pod względem ergonomicznym i obfitowało w techniczne nowinki. Były one szczególnie widoczne w samochodach przeznaczonych na rynek japoński, które otrzymały cyfrowe przyrządy, wycieraczki dostosowujące tempo pracy do prędkości jazdy, 12-płytowe zmieniacze CD czy system Electro Multi Vision z wyświetlaczem mogącym pełnić rolę telewizora, pokazywać ekran GPS, widok z kamery cofania czy ustawienia systemu audio. To wszystko w 1991 roku! Standardowym wyposażeniem był siedmiogłośnikowy system audio Panasonica, za dopłatą można było dostać audiofilski system Nakamichi.

Biorąc pod uwagę osiągi (6,7 s od zera do setki) i kosmiczne wyposażenie, Lexus SC miał w USA nader atrakcyjną cenę. Model SC 300 można było kupić już za 31650 USD, zaś SC 400 za 37500 USD. Auto spotkało się w Stanach ze znakomitym przyjęciem – magazyn Motor Trend przyznał Lexusowi SC tytuł importowanego samochodu roku, a redaktor naczelny Car & Driver napisał żartobliwie, że jest sfrustrowany, ponieważ „nie znajduje rzeczy, którą w coupe Lexusa można by było zrobić lepiej”. SC stał się popularny wśród celebrytów – jeździł nim na przykład Harrison Ford.

Od SC do LC

Pierwszą generację Lexusa SC produkowano niespotykanie długo – od 1991 do 2000 roku. W roku 2001 wprowadzono drugą generację, SC 430, z silnikiem V8 4.3 l z Lexusa LS 430 i pięciobiegową przekładnią automatyczną. Moc 215 kW (292 KM) i moment obrotowy 430 Nm zapewniały przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy. Nowy SC został od początku pomyślany jako kabriolet ze sztywnym składanym dachem.  Tym razem projekt nadwozia powierzono europejskim projektantom, którzy inspirowali się luksusowymi jachtami z Lazurowego Wybrzeża – trzeba przyznać, że efekt był imponujący. Podobnie jak oryginalny SC, druga generacja modelu wytwarzana była również przez dziewięć lat. Produkcję Lexusa SC zakończono w lipcu 2010 roku. Dziś miejsce SC w ofercie marki zajmuje nowe flagowe coupe Lexus LC.

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Citroen C3 WRC w Poznaniu

Jedną z gwiazd stoiska Citroëna podczas Poznań Motor Show 2018, obok nowej generacji modelu Berlingo i nowego C4 Cactus, będzie wyczynowy model C3 WRC. To samochód najnowszej generacji, stworzony do rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA WRC, którym kierowcy Citroën Total Abu Dhabi WRT już dwukrotnie w tym sezonie stawali na podium.

Citroën C3 WRC kontynuuje tradycje legendarnych, rajdowych modeli marki. Citroën Xsara WRC, jego następca C4 WRC, i będący przedstawicielem nowej generacji samochodów WRC model DS3, zdobyły razem osiem tytułów mistrzowskich w klasyfikacji producentów i dziewięć w klasyfikacji kierowców.

Ogłoszenie nowych przepisów technicznych na sezon 2017, było okazją by ponownie zademonstrować możliwości inżynierów marki. Po przeszło roku pracy w studiach projektowych, warsztatach zespołu i na odcinkach testowych, C3 WRC zadebiutował na oesach podczas Rajdu Monte-Carlo 2017. Dla Citroëna jako marki był to powrót na rajdowe trasy po roku przerwy.

Rajdowy Citroën oparty jest na popularnym modelu C3. Jednak dodatkowe wloty powietrza, szerokie nadkola oraz imponujących rozmiarów spojler z tyłu, zamieniają ten sympatyczny, miejski samochód w bojową maszynę. Pod maską kryje się turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 l i mocy ponad 380 KM. Napęd przenoszony jest na wszystkie cztery koła. W zależności od nawierzchni, na której rozgrywany jest rajd, samochód ma różne konfiguracje zawieszenia i hamulców.

Czytaj dalej

Wiadomości

Najmniejszy SUV Lexusa będzie rywalem dla X1, GLA i Q3

Na targach motoryzacyjnych w Genewie został zaprezentowany Lexus UX. Pierwszy w historii kompaktowy crossover Lexusa będzie na polskim rynku konkurował przede wszystkim z niemiecką konkurencją – modelami takimi jak Q3, X1 czy GLA.

Lexus UX
Lexus UX oznacza wejście tej marki do segmentu kompaktowych crossoverów. Samochód został zaprojektowany tak, aby wyróżniał się na tle aut tej klasy. Charakterystyczny przedni grill nawiązuje do innych modelu Lexusa, a tylne i przednie błotniki podkreślają linię nadwozia.

Na liście dostępnych systemów będzie można znaleźć wiele nowinek technologicznych. Tylne lampy zespolone o specyficznym designie zapobiegają zawirowaniom powietrza opływającego tył samochodu. Aluminiowe koła modelu UX jako pierwsze na świecie mają aerodynamiczny design, który zarazem obniża opory opływowe i wspiera chłodzenie hamulców.

Nawiewy w modelu UX pozwalają jednocześnie sterować zarazem kierunkiem i siłą nawiewu. Są podświetlane z wykorzystaniem nowego, bezprzewodowego systemu. Dzięki połączeniu tych dwóch funkcji można było zastosować większe nawiewy o większej wydajności. Każdy ze sterowników ma podświetlenie LED zasilane bezprzewodowo metodą indukcyjną. Na wyposażeniu nowego crossovera znajdzie się także najnowsza wersja Lexus Safety System +.

Lexus UX będzie oferowany z dwoma zespołami napędowymi. Do wyboru będzie nowy samodoładowujący się system hybrydowy czwartej generacji o mocy 178 KM z napędem na dwa lub cztery koła oraz nowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów.

Lexus UX ma 4495 mm długości, 1520 mm wysokości i 1840 mm szerokości. Rozstaw jego osi to 2640 mm.

Audi Q3

Kompaktowy crossover pojawił się na rynku jesienią 2011 roku, a w 2014 roku przeprowadzono jego facelifting. W polskich salonach ceny Q3 zaczynają się od około 120 tys. zł.

Linia nadwozia ściśle nawiązuje do innych modeli tego producenta. Odświeżony kilka lat temu crossover zyskał między innymi nowe reflektory oraz diodowe światła do jazdy w dzień. Na liście wyposażenia znaleźć można, w zależności od wybranej wersji wyposażeniowej i zakupionych pakietów, dodatkowe systemy bezpieczeństwa, nawigację czy diodowy pakiet oświetlenia wnętrza.

Oferta producenta obejmuje trzy silniki występujące w różnych wariantach. Najmniejszą jednostką jest silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 125 lub 150 KM. W cenniku znajduje się również silnik 2,0 TSI o mocy 180 KM, a także silnik Diesla o pojemności 2 litrów. Ten ostatni może mieć 150 lub 184 KM. W zależności od wybranej opcji napęd może być przekazywany na dwa lub cztery koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów lub automatycznej przekładni S tronic.

Wymiary kompaktowego crosovera to 4388 mm długości, 1831 mm szerokości i 1608 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2603 mm.

BMW X1
Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się w 2009 roku i w okresie swojej produkcji przeszła dwa faceliftingi. Obecna odsłona X1 produkowana jest od 2015 roku. Ceny zaczynają się od około 132 tys. zł.

Samochód otrzymał między innymi w pełni diodowe lampy główne LED, dynamiczną kontrolę amortyzatorów czy przezierny wyświetlacz Head-up Display. Na liście opcji znalazły się również dodatkowe systemy bezpieczeństwa.

Najmniejszy w ofercie silnik to jednostka benzynowa o pojemności 1,5 litra i mocy 140 KM. W cenniku znajduje się również benzyniak o pojemności 2 litrów generujący 192 lub 231 KM. Oferta obejmująca diesle składa się z 2-litrowych jednostek mających moce 150, 190 lub 231 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub automatu o 7 lub 8 przełożeniach – w zależności od wybranej specyfikacji.

Samochód ma 4439 mm długości, 1821 mm szerokości i 1612 mm wysokości. Rozstaw osi to 2670 mm.

Mercedes GLA
Niemiecki crossover klasy średniej zadebiutował w 2013 roku, a w 2017 roku został odświeżony. Samochód zyskał między innymi nowy grill, nowy kształt świateł, a także zmienione zderzaki.

Crossover Mercedesa występuje w trzech wariantach wyposażenia, a na liście dostępnych opcji znalazły się między innymi dodatkowe systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy, sportowe fotele czy elementy z polerowanego aluminium.

Gama silnikowa obejmująca jednostki benzynowe składa się z silnika o pojemności 1,6 litra i mocy 122 KM lub 156 KM oraz silnika o pojemności 2 litrów i mocy 184 lub 211 KM. W przypadku motorów Diesla oferta składa się z silnika 1,5 litra i mocy 109 KM, 2,2-litrowego motoru o mocy 136 lub 177 KM. Najmocniejszą odmianą jest wersja AMG napędzana 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 381 KM.

Kompaktowy crossover Mercedesa mierzy 4417 mm długości, 1804 mm szerokości i 1494 mm wysokości. Rozstaw osi to 2699 mm.

 

 

Czytaj dalej

Wiadomości

70 lat samochodu sportowego Porsche oraz 30 lat Typu 964

Na gości tegorocznej ekspozycji Porsche Classic podczas targów Techno Classica czeka stoisko zbudowane według nowej koncepcji – z szeregiem atrakcji i gamą wyjątkowych modeli. Na powierzchni ponad 1500 metrów kwadratowych, w hali 7.0, gdzie wystawia się cała Grupa, marka świętuje dwie zbiegające się rocznice: 70 lat sportowego samochodu Porsche oraz 30 lat „911” Typ 964. Tradycyjnie, ekspozycja koncentruje się na ofercie oryginalnych części, nowych usługach i renowacji pojazdów. Na przykładzie odnowionego egzemplarza Porsche 959 oraz karoserii Porsche 356 odwiedzający mogą sami przekonać się o jakości fabrycznej restauracji Porsche Classic. Obok swoje pojazdy na sprzedaż oraz informacje na temat oferowanych usług zaprezentuje 13 partnerów Porsche Classic z siedmiu krajów Europy. Targi Techno Classica w Essen (21-25 marca) to jedna z najważniejszych imprez dotyczących aut zabytkowych i youngtimerów – organizatorzy spodziewają się, że tegoroczną edycję odwiedzi około 200 tysięcy gości z całego świata.

Kamienie milowe rozwoju samochodów sportowych z Porsche Museum
Aby ukazać jeden z najważniejszych etapów rozwoju w historii modelu 911, Porsche Museum wykorzystuje układ napędowy generacji 964. Debiutująca 30 lat temu „911” Carrera 4 została gruntownie przebudowana – otrzymała 85% nowych części i po raz pierwszy napęd na wszystkie koła. Jej nowo opracowany, 3,6-litrowy silnik był w 1988 r. najmocniejszą wolnossącą jednostką w historii seryjnych odmian 911 i jako pierwszy motor samochodu osobowego na świecie miał regulowany, metalowy katalizator. Nowe było także zawieszenie z wahaczami z lekkich stopów oraz sprężynami śrubowymi zamiast drążków skrętnych. W pełni osłonięte podwozie i automatycznie wysuwany tylny spoiler zapewniały najnowszej „911” rekordowe współczynniki aerodynamiczne. 70-letnią historię sportowego samochodu, która rozpoczęła się w 1948 r. od modelu 356/1, będą reprezentować też trzy inne eksponaty z kolekcji Porsche Museum.

Uruchomienie internetowego serwisu Porsche Classic Parts Explorer
Oferta Porsche Classic obejmuje ponad 52 tysięcy części, dostępnych niemal od ręki dla entuzjastów klasycznych aut z całego świata. Aby ułatwić ich wyszukiwanie, w internecie uruchomiono Porsche Classic Parts Explorer – eksplorator części Porsche Classic. Usługa świętuje swoją premierę właśnie podczas Techno Classica. Do odszukania oryginalnych części i akcesoriów do wybranego klasycznego modelu wystarczy kilka kliknięć. Na stronie http://www.porsche.de/classic-explorer można znaleźć informacje o około 300 częściach, które każdego roku ponownie pojawiają się w ofercie, a także o wiele innych produktach. Na targach Techno Classica eksponowanych będzie około 200 części z gamy Porsche Classic.

W razie kradzieży – Porsche Classic Vehicle Tracking System
W Essen oddział Porsche Classic prezentuje również nowy system śledzenia pojazdów – Porsche Classic Vehicle Tracking System (VTS), który oferuje kompleksowe zabezpieczenie pojazdu przed kradzieżą za pomocą aplikacji. Kluczowym elementem systemu VTS jest autonomiczny zestaw czujników umieszczonych w ukrytych punktach pojazdu. System komunikuje się z ogólnoeuropejską siecią ochrony, umożliwiając kompleksowy monitoring samochodu online za pośrednictwem smartfona. Odpowiednie wersje nowego systemu można zamówić dla wszystkich klasycznych samochodów Porsche, od 356 do modelu Carrera GT. Są one dostępne u wszystkich partnerów Porsche Classic oraz w Centrach Porsche w całej Europie.

Porsche Exclusive Manufaktur
Ekspozycję Porsche Classic uzupełnia specjalnie zmodyfikowana „911” Carrera 4 GTS przygotowana przez Porsche Exclusive Manufaktur. Wystawowy egzemplarz demonstruje szeroką gamę opcji indywidualizacji, zarówno wizualnej, jak i technicznej – ich zakres obejmuje karoserię, wnętrze, oświetlenie, koła, a także silnik oraz pozostałe elementy układu napędowego. Porad na temat opcji personalizacji dla wybranych modeli będą udzielać obecni na stoisku pracownicy obsługi klienta Porsche Exclusive Manufaktur.

Jako oddział producenta samochodów sportowych z Zuffenhausen, Porsche Classic odpowiada za zaopatrzenie dla wszystkich egzemplarzy, które zasadniczo zostały wyprodukowane 10 lat temu lub wcześniej. Jego usługi obejmują wszystkie aspekty eksploatacji, od fachowej literatury przez dostawy oryginalnych części i ich reprodukcję aż po kompleksową renowację. Więcej informacji na temat oferty części można znaleźć na stronie www.porsche.com/uk/accessoriesandservice/classic/.

Czytaj dalej

Najpopularniejsze