Obserwuj nas

Wiadomości

JATO Dynamics ukazuje ponurą rzeczywistość Diesla

Kryzys na rynku samochodów napędzanych olejem napędowym jest coraz bardziej widoczny – czytamy w raporcie opublikowanym przez specjalistów JATO Dynamics. Najnowsze dane pokazują, że do niedawna ulubiona przez europejskich kierowców technologia Diesla jest systematycznie spychana na margines każdego z największych rynków naszego kontynentu.

Europejski rynek nowych samochodów niezmiennie rośnie. Powodem tej sytuacji jest między innymi coraz większa stabilizacja gospodarczo-społeczna, co z kolei przekłada się na większe zaufanie konsumentów i jest jednym z głównych czynników napędzających popyt wewnętrzny.

W 2017 roku europejski rynek samochodów osobowych odnotował wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów o 3,1 proc. – oznacza to, że na drogach pojawiło się o 15,6 mln aut więcej niż rok wcześniej. Mimo że wzrost ten był o połowę mniejszy w stosunku do 2016 roku, i tak można mówić o sporym sukcesie branży motoryzacyjnej – piszą specjaliści JATO Dynamics.

Równocześnie liczba rejestracji samochodów zasilanych olejem napędowym wyniosła w 2017 roku 6,77 mln egzemplarzy – to o 7,9 mln mniej niż w 2016 roku, kiedy zarejestrowano 7,35 mln samochodów. JATO Dynamics podkreśla, że ubiegłoroczny wynik jest najgorszy od 2013 roku.

JATO Dynamics – diesel jest w dramatycznej sytuacji

Specjaliści JATO Dynamics podkreślają, że sytuacja na rynku samochodów z silnikami Diesla jest o wiele bardziej dramatyczna, niż mogłoby się to wydawać. Samochody te stanowiły w 2017 roku 43,8 proc. łącznej liczby rejestracji. To najniższy wynik od 2003 roku, kiedy współczynnik ten wyniósł 43,4 proc. i kiedy jedynym konkurentem dla tej technologii były tylko i wyłącznie silniki benzynowe. Obecnie diesle tracą również ze względu na mocną pozycję samochodów z napędem hybrydowym oraz – w znacznie mniejszym stopniu – obecność samochodów elektrycznych. JATO Dynamics przypomina, że udział technologii Diesla na rynku motoryzacyjnym sukcesywnie spada już od 2015 roku.

Dane zbierane na europejskim rynku przez JATO Dynamics pokazują, że 25 z 26 rynków na naszym kontynencie odnotowało spadek zainteresowania samochodami napędzanymi olejem napędowym. Gwałtowne spadki odnotowano między innymi w Luksemburgu, Grecji i Hiszpanii, a także w Portugalii, Irlandii oraz Włoszech.

Najbardziej szokującą sytuację można zaobserwować w Norwegii. W 2011 roku na cztery zarejestrowane samochody przypadały trzy z silnikami wysokoprężnymi. Zaangażowanie rządu w promocję pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi spowodowało, że udział diesli zmniejszył się w tym kraju do 23 proc. Oznacza to spadek o 52 punkty procentowe w ciągu zaledwie 6 lat.

Mniej diesli to więcej samochodów z napędem alternatywnym?

Analitycy JATO Dynamics zauważają, że kryzys na rynku samochodów na olej napędowy oznacza wzrosty liczby rejestracji wśród samochodów z silnikami benzynowymi. Liczby pokazują, że w 2017 roku ilość rejestracji tych samochodów w Europie zwiększyła się o 10,9 proc., a kierowcy zaczęli częściej wybierać samochody zasilane benzyną już w 2015 roku. W ubiegłym roku liczba rejestracji takich aut przekroczyła średnią rynku – udział ich zwiększył się o 3,6 punktu procentowego i była to druga najwyższa zmiana w tym stuleciu.

Samochody z napędem alternatywnym – a więc auta hybrydowe oraz elektryczne – odnotowały w 2017 roku wzrost o 46,2 proc., zaś rok wcześniej ich liczba zwiększyła się o 25 proc. Tym samym ich wolumen wzrósł z 505 100 sztuk w 2016 r. do rekordowych 738 300 sztuk w 2017 r. Wśród samochodów z napędami alternatywnymi niezmiennie dominują auta hybrydowe. W drugim kwartale ubiegłego roku Europejczycy zarejestrowali o 38 proc. więcej takich pojazdów niż w tym samym okresie 2016 roku.

W 2017 roku – wg raportu stowarzyszenia producentów samochodów ACEA – zarejestrowano w sumie o prawie 40 proc. więcej nowych aut osobowych z napędem alternatywnym w stosunku do ubiegłego roku. Największym wzrostem – o ponad 50 proc. – mogą pochwalić się hybrydy.

Lepsza technologia, większy zasięg, pojemniejsze baterie oraz niższe ceny przyciągnęły więcej nabywców pojazdów z napędem alternatywnym – czytamy w analizie JATO Dynamics. Jednak problemem związanym z samochodami napędzanymi w 100 proc. elektrycznie nadal jest brak infrastruktury. Stąd ich udział w rynku samochodów z napędem alternatywnym jest nadal marginalny i pozostaje na poziomie 0,9 proc. – to o 0,3 punktu procentowego więcej niż w 2016 roku.

Czytaj dalej
Reklama
Komentarze

Wiadomości

Citroen C3 WRC w Poznaniu

Jedną z gwiazd stoiska Citroëna podczas Poznań Motor Show 2018, obok nowej generacji modelu Berlingo i nowego C4 Cactus, będzie wyczynowy model C3 WRC. To samochód najnowszej generacji, stworzony do rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA WRC, którym kierowcy Citroën Total Abu Dhabi WRT już dwukrotnie w tym sezonie stawali na podium.

Citroën C3 WRC kontynuuje tradycje legendarnych, rajdowych modeli marki. Citroën Xsara WRC, jego następca C4 WRC, i będący przedstawicielem nowej generacji samochodów WRC model DS3, zdobyły razem osiem tytułów mistrzowskich w klasyfikacji producentów i dziewięć w klasyfikacji kierowców.

Ogłoszenie nowych przepisów technicznych na sezon 2017, było okazją by ponownie zademonstrować możliwości inżynierów marki. Po przeszło roku pracy w studiach projektowych, warsztatach zespołu i na odcinkach testowych, C3 WRC zadebiutował na oesach podczas Rajdu Monte-Carlo 2017. Dla Citroëna jako marki był to powrót na rajdowe trasy po roku przerwy.

Rajdowy Citroën oparty jest na popularnym modelu C3. Jednak dodatkowe wloty powietrza, szerokie nadkola oraz imponujących rozmiarów spojler z tyłu, zamieniają ten sympatyczny, miejski samochód w bojową maszynę. Pod maską kryje się turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 l i mocy ponad 380 KM. Napęd przenoszony jest na wszystkie cztery koła. W zależności od nawierzchni, na której rozgrywany jest rajd, samochód ma różne konfiguracje zawieszenia i hamulców.

Czytaj dalej

Wiadomości

Najmniejszy SUV Lexusa będzie rywalem dla X1, GLA i Q3

Na targach motoryzacyjnych w Genewie został zaprezentowany Lexus UX. Pierwszy w historii kompaktowy crossover Lexusa będzie na polskim rynku konkurował przede wszystkim z niemiecką konkurencją – modelami takimi jak Q3, X1 czy GLA.

Lexus UX
Lexus UX oznacza wejście tej marki do segmentu kompaktowych crossoverów. Samochód został zaprojektowany tak, aby wyróżniał się na tle aut tej klasy. Charakterystyczny przedni grill nawiązuje do innych modelu Lexusa, a tylne i przednie błotniki podkreślają linię nadwozia.

Na liście dostępnych systemów będzie można znaleźć wiele nowinek technologicznych. Tylne lampy zespolone o specyficznym designie zapobiegają zawirowaniom powietrza opływającego tył samochodu. Aluminiowe koła modelu UX jako pierwsze na świecie mają aerodynamiczny design, który zarazem obniża opory opływowe i wspiera chłodzenie hamulców.

Nawiewy w modelu UX pozwalają jednocześnie sterować zarazem kierunkiem i siłą nawiewu. Są podświetlane z wykorzystaniem nowego, bezprzewodowego systemu. Dzięki połączeniu tych dwóch funkcji można było zastosować większe nawiewy o większej wydajności. Każdy ze sterowników ma podświetlenie LED zasilane bezprzewodowo metodą indukcyjną. Na wyposażeniu nowego crossovera znajdzie się także najnowsza wersja Lexus Safety System +.

Lexus UX będzie oferowany z dwoma zespołami napędowymi. Do wyboru będzie nowy samodoładowujący się system hybrydowy czwartej generacji o mocy 178 KM z napędem na dwa lub cztery koła oraz nowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów.

Lexus UX ma 4495 mm długości, 1520 mm wysokości i 1840 mm szerokości. Rozstaw jego osi to 2640 mm.

Audi Q3

Kompaktowy crossover pojawił się na rynku jesienią 2011 roku, a w 2014 roku przeprowadzono jego facelifting. W polskich salonach ceny Q3 zaczynają się od około 120 tys. zł.

Linia nadwozia ściśle nawiązuje do innych modeli tego producenta. Odświeżony kilka lat temu crossover zyskał między innymi nowe reflektory oraz diodowe światła do jazdy w dzień. Na liście wyposażenia znaleźć można, w zależności od wybranej wersji wyposażeniowej i zakupionych pakietów, dodatkowe systemy bezpieczeństwa, nawigację czy diodowy pakiet oświetlenia wnętrza.

Oferta producenta obejmuje trzy silniki występujące w różnych wariantach. Najmniejszą jednostką jest silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 125 lub 150 KM. W cenniku znajduje się również silnik 2,0 TSI o mocy 180 KM, a także silnik Diesla o pojemności 2 litrów. Ten ostatni może mieć 150 lub 184 KM. W zależności od wybranej opcji napęd może być przekazywany na dwa lub cztery koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów lub automatycznej przekładni S tronic.

Wymiary kompaktowego crosovera to 4388 mm długości, 1831 mm szerokości i 1608 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2603 mm.

BMW X1
Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się w 2009 roku i w okresie swojej produkcji przeszła dwa faceliftingi. Obecna odsłona X1 produkowana jest od 2015 roku. Ceny zaczynają się od około 132 tys. zł.

Samochód otrzymał między innymi w pełni diodowe lampy główne LED, dynamiczną kontrolę amortyzatorów czy przezierny wyświetlacz Head-up Display. Na liście opcji znalazły się również dodatkowe systemy bezpieczeństwa.

Najmniejszy w ofercie silnik to jednostka benzynowa o pojemności 1,5 litra i mocy 140 KM. W cenniku znajduje się również benzyniak o pojemności 2 litrów generujący 192 lub 231 KM. Oferta obejmująca diesle składa się z 2-litrowych jednostek mających moce 150, 190 lub 231 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub automatu o 7 lub 8 przełożeniach – w zależności od wybranej specyfikacji.

Samochód ma 4439 mm długości, 1821 mm szerokości i 1612 mm wysokości. Rozstaw osi to 2670 mm.

Mercedes GLA
Niemiecki crossover klasy średniej zadebiutował w 2013 roku, a w 2017 roku został odświeżony. Samochód zyskał między innymi nowy grill, nowy kształt świateł, a także zmienione zderzaki.

Crossover Mercedesa występuje w trzech wariantach wyposażenia, a na liście dostępnych opcji znalazły się między innymi dodatkowe systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy, sportowe fotele czy elementy z polerowanego aluminium.

Gama silnikowa obejmująca jednostki benzynowe składa się z silnika o pojemności 1,6 litra i mocy 122 KM lub 156 KM oraz silnika o pojemności 2 litrów i mocy 184 lub 211 KM. W przypadku motorów Diesla oferta składa się z silnika 1,5 litra i mocy 109 KM, 2,2-litrowego motoru o mocy 136 lub 177 KM. Najmocniejszą odmianą jest wersja AMG napędzana 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 381 KM.

Kompaktowy crossover Mercedesa mierzy 4417 mm długości, 1804 mm szerokości i 1494 mm wysokości. Rozstaw osi to 2699 mm.

 

 

Czytaj dalej

Wiadomości

70 lat samochodu sportowego Porsche oraz 30 lat Typu 964

Na gości tegorocznej ekspozycji Porsche Classic podczas targów Techno Classica czeka stoisko zbudowane według nowej koncepcji – z szeregiem atrakcji i gamą wyjątkowych modeli. Na powierzchni ponad 1500 metrów kwadratowych, w hali 7.0, gdzie wystawia się cała Grupa, marka świętuje dwie zbiegające się rocznice: 70 lat sportowego samochodu Porsche oraz 30 lat „911” Typ 964. Tradycyjnie, ekspozycja koncentruje się na ofercie oryginalnych części, nowych usługach i renowacji pojazdów. Na przykładzie odnowionego egzemplarza Porsche 959 oraz karoserii Porsche 356 odwiedzający mogą sami przekonać się o jakości fabrycznej restauracji Porsche Classic. Obok swoje pojazdy na sprzedaż oraz informacje na temat oferowanych usług zaprezentuje 13 partnerów Porsche Classic z siedmiu krajów Europy. Targi Techno Classica w Essen (21-25 marca) to jedna z najważniejszych imprez dotyczących aut zabytkowych i youngtimerów – organizatorzy spodziewają się, że tegoroczną edycję odwiedzi około 200 tysięcy gości z całego świata.

Kamienie milowe rozwoju samochodów sportowych z Porsche Museum
Aby ukazać jeden z najważniejszych etapów rozwoju w historii modelu 911, Porsche Museum wykorzystuje układ napędowy generacji 964. Debiutująca 30 lat temu „911” Carrera 4 została gruntownie przebudowana – otrzymała 85% nowych części i po raz pierwszy napęd na wszystkie koła. Jej nowo opracowany, 3,6-litrowy silnik był w 1988 r. najmocniejszą wolnossącą jednostką w historii seryjnych odmian 911 i jako pierwszy motor samochodu osobowego na świecie miał regulowany, metalowy katalizator. Nowe było także zawieszenie z wahaczami z lekkich stopów oraz sprężynami śrubowymi zamiast drążków skrętnych. W pełni osłonięte podwozie i automatycznie wysuwany tylny spoiler zapewniały najnowszej „911” rekordowe współczynniki aerodynamiczne. 70-letnią historię sportowego samochodu, która rozpoczęła się w 1948 r. od modelu 356/1, będą reprezentować też trzy inne eksponaty z kolekcji Porsche Museum.

Uruchomienie internetowego serwisu Porsche Classic Parts Explorer
Oferta Porsche Classic obejmuje ponad 52 tysięcy części, dostępnych niemal od ręki dla entuzjastów klasycznych aut z całego świata. Aby ułatwić ich wyszukiwanie, w internecie uruchomiono Porsche Classic Parts Explorer – eksplorator części Porsche Classic. Usługa świętuje swoją premierę właśnie podczas Techno Classica. Do odszukania oryginalnych części i akcesoriów do wybranego klasycznego modelu wystarczy kilka kliknięć. Na stronie http://www.porsche.de/classic-explorer można znaleźć informacje o około 300 częściach, które każdego roku ponownie pojawiają się w ofercie, a także o wiele innych produktach. Na targach Techno Classica eksponowanych będzie około 200 części z gamy Porsche Classic.

W razie kradzieży – Porsche Classic Vehicle Tracking System
W Essen oddział Porsche Classic prezentuje również nowy system śledzenia pojazdów – Porsche Classic Vehicle Tracking System (VTS), który oferuje kompleksowe zabezpieczenie pojazdu przed kradzieżą za pomocą aplikacji. Kluczowym elementem systemu VTS jest autonomiczny zestaw czujników umieszczonych w ukrytych punktach pojazdu. System komunikuje się z ogólnoeuropejską siecią ochrony, umożliwiając kompleksowy monitoring samochodu online za pośrednictwem smartfona. Odpowiednie wersje nowego systemu można zamówić dla wszystkich klasycznych samochodów Porsche, od 356 do modelu Carrera GT. Są one dostępne u wszystkich partnerów Porsche Classic oraz w Centrach Porsche w całej Europie.

Porsche Exclusive Manufaktur
Ekspozycję Porsche Classic uzupełnia specjalnie zmodyfikowana „911” Carrera 4 GTS przygotowana przez Porsche Exclusive Manufaktur. Wystawowy egzemplarz demonstruje szeroką gamę opcji indywidualizacji, zarówno wizualnej, jak i technicznej – ich zakres obejmuje karoserię, wnętrze, oświetlenie, koła, a także silnik oraz pozostałe elementy układu napędowego. Porad na temat opcji personalizacji dla wybranych modeli będą udzielać obecni na stoisku pracownicy obsługi klienta Porsche Exclusive Manufaktur.

Jako oddział producenta samochodów sportowych z Zuffenhausen, Porsche Classic odpowiada za zaopatrzenie dla wszystkich egzemplarzy, które zasadniczo zostały wyprodukowane 10 lat temu lub wcześniej. Jego usługi obejmują wszystkie aspekty eksploatacji, od fachowej literatury przez dostawy oryginalnych części i ich reprodukcję aż po kompleksową renowację. Więcej informacji na temat oferty części można znaleźć na stronie www.porsche.com/uk/accessoriesandservice/classic/.

Czytaj dalej
Reklama

Facebook

Reklama

Testy

Testy5 dni temu

Test – Toyota GT86

Mogłoby się wydawać, że Toyota GT86 to samochód, w którym będziesz mógł zabrać co najwyżej jedną osobę i to co maksymalnie na...

Mitsubishi6 dni temu

TEST – MITSUBISHI ASX 2.2 4WD RALLIART

Jeśli jesteś fanem kultowych marek, o których od jakiegoś czasu wiadomo bardzo niewiele, to Mitsubishi w swoich salonach ma jeszcze...

Mitsubishi4 tygodnie temu

TEST – MITSUBISHI ASX 1.6

Mitsubishi ASX jest na rynku już od 8 lat. To bardzo dużo, zważywszy, że obecnie, producenci w tym czasie zdążyliby...

Opel4 tygodnie temu

TEST – OPEL ASTRA 1.0 TURBO

Bardzo duży, kompaktowy samochód z ekonomicznym, benzynowym silnikiem i rewelacyjnym zawieszeniem za rozsądne pieniądze. Czyżby marzenie „Grażyn” i „Januszy” tak...

Lexus1 miesiąc temu

TEST – LEXUS RX450H

Lexus RX był pierwszym SUV-em na rynku, który miał w ofercie napęd hybrydowy. Z biegiem lat, podobnych konstrukcji pojawiło się...

Renault1 miesiąc temu

TEST – RENAULT MEGANE GRANDTOUR GT

Topowy, rodzinny kompakt od Renault charakteryzuje się fantastycznym systemem 4Control i ponad 200 konnym silnikiem z turbodoładowaniem. O ile pierwsze jest...

Jeep2 miesiące temu

TEST – JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR

Po niezbyt udanym poprzedniku, Jeep postanowił nie składać broni i zbudował nowy model kompaktowego SUV-a. Aby Compass numer dwa miał...

Hyundai2 miesiące temu

TEST – HYUNDAI TUCSON 1.7 CRDI

Hyundai Tucson to całkiem ładny, nieźle wyposażony i atrakcyjnie skalkulowany SUV, który najprawdopodobniej przypadnie do gustu zdecydowanej większości poszukujących tego...

Ford2 miesiące temu

Test – Ford Edge Vignale

Ford Edge Vignale to obecnie najdroższy model w gamie amerykańskiego producenta. Kusi ekskluzywnym wykończeniem i wysokiej jakości obsługą serwisową porównywalną...

Audi3 miesiące temu

Porównanie – AUDI A8 50 TDI, BMW 750 LI XDrive I MERCEDES-BENZ S400D 4MATIC LONG

Nie od dziś wszyscy powtarzają, że niemieckie limuzyny można stawiać za wzór. Dzisiaj jednak nie będę sprawdzać prawdziwości tej tezy,...

Najpopularniejsze